tirsdag den 16. februar 2016

Kære Michelle Hodkin (The Retribution of Mara Dyer)

Dette brev indeholder spoilers til "The Unbecoming of Mara Dyer" og "The Evolution of Mara Dyer"

Endelig kom jeg til afslutningen på din trilogi om Mara Dyer, i bogen The Retribution of Mara Dyer, men det blev for mig en skuffende afslutning.

Mara Dyer vågner endnu engang op til nyheden om at hun har været skyld i en ulykke der har været med til at slå andre unge mennesker ihjel, og nu bliver hun holdt bag lås og slå på den psykiatriske hospital, for at have hendes evner klarlagt. Mara er ulykkelig, men hjælpen med at flygte kommer fra en uventet kant, og sammen med Jamie og Stella begiver de sig afsted for at en gang for alle at komme til bunds i årsagen til deres evner, og for at finde Noah. Noah som Mara har fået at vide døde under ulykken, men Mara tror ikke længere på alt hvad hun får at vide.

Det der for mig er svagest ved denne afslutning, er manglen på Noah. Mara og Noah sammen var noget af det jeg elskede ved at læse de to foregående bøger. Deres dynamik sammen var helt fantastisk, og det er så tydeligt at der mangler noget i denne bog. Mara er slet ikke den samme person længere, og det var for mig en dårlig ting. Mara er dog ikke alene på denne rejse for at finde sandheden. Jeg kunne rigtig godt lide at Jamie har fået en større rolle her til sidst. Jeg synes han er fantastisk, nok mest især på grund af hans humor, hvorimod Stella ikke betød det helt store for mig. Derudover får Maras bror Daniel en større rolle, hvilket også hjalp gevaldigt på historien. 

Den drejning jeg ikke var helt så glad for i forrige bog, er den drejning du vælger at følge fuldt ud i denne afslutning. Jeg syntes slet ikke det passede ind i historien, og ville ønske at det var anderledes, men jeg forstår også godt at det er smag og behag, og mange andre er helt vilde med plottet der er til grund for Maras evner. Jeg var bare ikke en af dem, hvilket ærgrer mig rigtig meget.
Selvom denne afslutning ikke faldt i min smag, så kan jeg ikke benægte at du skriver helt fantastisk og fængende, og endnu engang slugte jeg den forholdsvis tykke bog på ingen tid. Jeg har dog endnu ikke gjort op med mig selv om jeg skal læse din spin-off serie, der foregår fra Noahs perspektiv, men det skulle ikke undre mig at jeg ikke kan undvære din skrivestil alt for længe.

Kærlig hilsen
Michelle Hodkin: The Retribution of Mara Dyer (Mara Dyer #3). Simon & Schuster Books for Young Readers. 3/5

2 kommentarer :