torsdag den 30. oktober 2014

Kære James Frey og Nils Johnson-Shelton (Endgame)

I jeres storslåede bog Endgame, hvilket er første bog i trilogien, følger vi 12 unge. De 12 kommer fra hver deres slægt, og skal stå parat og være klar til når Spillet går i gang. Hvad Spillet egentlig er, er lidt diffust, og de 12 unge mennesker ved ikke hvad der i princippet forventes af dem, andet end at deres slægter har ventet længe på at Spillet går i gang. Hvilket det pludselig gør ved at 12 meteoritter rammer jorden, én tæt på hver deltager i Spillet. Meteoritterne fører alle spillerne til Kina, hvor de 12 får hver deres gåde, en gåde som også er en ledetråd til hvor de kan finde næste ledetråd. Det er alle mod alle i Spillet, og alle kneb gælder for at finde frem til næste ledetråd, som befinder sig et sted på jorden.

I bogen følger man skiftevis de 12 spillere, og får indblik i deres tanker bag deres handlinger. I starten blev jeg meget forvirret over alle de personer jeg skulle forholde mig til, hvilket gjorde at det tog mig lang tid at komme ind i bogen, men jo længere ind i historien jeg kom, jo bedre forståelse fik jeg og jo federe blev historien. Der var selvfølgelig nogle af spillerne jeg ikke var lige så interesseret i at følge, fordi jeg følte det bare var for at fylde bogen ud med noget action, men derfor er det godt at man skiftevis følger de unge spillere.
Jeg elsker også hvordan I har skrevet bogen så den består af en blanding af fiktion og non-fiktion; De steder spillerne rejser til, som har betydning for Spillet, er rent faktisk steder der eksisterer i virkeligheden, og dermed gør at jeg får en mere lærerig oplevelse ud af at læse bogen.

Endgame er som en blanding af Hunger Games og Indiana Jones, tilføjet en skattejagt, hvilket jo gør det til en spændende historie, som jeg især havde svært ved at lægge fra mig da jeg først var kommet ind i den. Endgame tilbyder også en ekstra dimension, da læserne af bogen ligeledes kan deltage i Spillet, i håbet om at vinde guld. Bogen er spækket med ledetråde til læserne, men det er ikke en nødvendighed at spille Spillet for at få en god læseoplevelse. Ligegyldig hvad er Endgame unik, og jeg glæder mig til at læse næste bog i serien.

Kærlig hilsen
James Frey og Nils Johnson-Shelton: Endgame (Endgame #1). Org. titel: Endgame: The Calling. Høst & Søn. 4/5

2 kommentarer :

  1. Den lyder alligevel ret så spændende. Har gået og undret mig længe siden de første billeder dukkede op på instagram, men fik aldrig kigget nærmere på det egentlige plot :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er faktisk et interessant plot, og et stort stykke arbejde der er lagt i det hele mht. konkurrencen

      Slet