torsdag den 9. oktober 2014

Kære Kimberly McCreight (Sandheden om Amelia)

I Sandheden om Amelia fortæller du os om Amelia, der dør efter at være røget ud over taget på sin privatskole. Politiet kalder det selvmord, men da Amelias mor Kate får en sms fra en anonym person om at Amelia ikke begik selvmord, begynder Kate at grave i sagen, fordi hun netop heller ikke selv tror på at Amelia kunne finde på at begå selvmord.

Måden du har bygget din bog op på er ved at man skiftevis følger Kate og Amelia.
Kate følger vi i tiden efter Amelias død, hvor hun prøver at finde ud af hvad der skete og derigennem lærer nye ting om sin datter, ting som en mor ikke ønsker at lære om sin 15 årige datter, ligesom Kate finder ud af ting som er blevet gjort mod Amelia.
Amelia følger vi så i tiden op til hendes død, hvilket bl.a. betyder vi hører om hvordan hun kommer med i privatskolens loge og de opgaver hun bliver stillet, hvilket er langt fra det hun normalt vil rode sig ud i.

Du gør brug af forskellige midler for at give os indblik i hvem Kate og Amelia er, både ved skift af perspektiver, Facebook opdateringer, sms'er og blogindlæg af en anonym person der skriver sladder om de studerende på privatskolen. Jeg forstår godt at du gør brug af disse midler for at give et mere nuanceret billede af en 15 årig privatskoleelev, men jeg følte ikke at sms'erne og Facebook opdateringerne tilføjede noget ekstra til historien, men mere er tilføjet for at få din bog til at skille sig ud. Selve spændingen omkring hvad der virkelig var sket med Amelia var fin nok, men det tog mig også omkring 150 sider før jeg nåede til at punkt at jeg faktisk blev interesseret i det, og det synes jeg desværre er for lang tid. 



Kærlig hilsen
Kimberly McCreight: Sandheden om Amelia. Org. titel: Reconstructing Amelia. Lindhardt & Ringhof. 3/5

2 kommentarer :

  1. Jeg regner med at læse den i December. Den lyder rigtig spændende, jeg er spændt på at se om den fanger mig lidt mere end det fangede dig :)

    SvarSlet