tirsdag den 21. oktober 2014

Kære Joël Dicker (Sandheden om Harry Quebert-Sagen)

Jeg kan lige så godt starte ud med at sige at jeg elsker din bog Sandheden om Harry Quebert-Sagen. Sjældent har jeg været så fanget af en bog som jeg har været af din, og de ca. 700 sider slugte jeg på relativ kort tid.

Historien omhandler 15 årige Nola Kellergan, byens præstedatter, som forsvinder sporløst, ingen ved hvad der er sket, bortset fra et vidne der ser hende blive forfulgt af en mand inde i skoven. 33 år senere finder man liget af Nola i forfatteren Harry Queberts have, og sammen med liget ligger også originalmanuskriptet af Harrys gennembrudsroman, som gjorde ham verdensberømt. Da det samtidig bliver offentliggjort at Harry og Nola var i et forhold på tidspunktet hvor hun forsvandt, bliver Harry anklaget for mordet. 

I den anden ende af landet tror den unge forfatter Marcus Goldman på Harrys uskyld, Harry som var hans læremester, hans mentor, hans ven. Marcus vælger så at rejse til Aurora for selv at undersøge hvad der virkelig skete, og samtidig få inspiration til en ny bog. Der er dog nogle i byen der ikke ønsker at Marcus graver i sagen om hvad der skete den sommer for 33 år siden, så foruden at modtage anonyme trusler, så skal Marcus også regne ud hvem der fortæller sandheden og hvem der lyver for at bevare byens hemmelighed.

Du har skrevet en krimi der på ingen måde føles som om at jeg er i gang med at læse en krimi. Med det mener jeg at du formår at dreje dig væk fra alle klicheerne, men samtidig holder min læsning fanget fordi jeg ønsker at vide hvad der virkelig skete. Derudover elsker jeg hvordan du ”snyder” mig, så jeg på ingen måde kan stole på det jeg læser som værende rigtigt. Det betød også at jeg på slet ikke kunne slippe bogen de sidste 150 sider, fordi jeg simpelthen MÅ vide hvad der foregår. Alt i alt en helt igennem vellykket bog.



Kærlig hilsen
Joël Dicker: Sandheden om Harry Quebert-Sagen. Org. titel: La vérité sur l'affaire Harry Quebert. Rosinante 5/5

10 kommentarer :

  1. Jeg elsker den bog! Den er så god og spændende :-)

    Jeg er helt enig med din betragtning af den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er bare rigtig god! Kunne slet ikke lægge den fra mig, og blev næsten helt trist ved tanken om at jeg ikke ejede den, og var nødt til at aflevere den tilbage på biblioteket :p

      Slet
  2. Uha, den har jeg da vidst stående på hylderne et sted - den lyder rigtig, rigtig spændende :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er også rigtig, rigtig spændende! Selvom den er tyk, så sluger man den hurtigt! Jeg gjorde i hvert fald :)

      Slet
  3. Jeg er i gang med den nu. Den er virkelig, virkelig god - har på én måde lyst til at læse den færdig i en fart og på den anden side ønsker jeg, at den skal vare længe!

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha ja, jeg ved hvad du mener! For min skyld kunne den sagtens have været 500 sider længere ;)

      Slet
  4. Det er lidt sjovt - nu har jeg hørt så meget godt om den bog flere steder, at jeg faktisk overvejer at læse en krimi, som virkelig ellers ikke er mig overhovedet! :) Specielt det du skriver om, at det ikke føles som en krimi bekræfter mig i, at jeg måske skal vove springet :)

    Tak for det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har både læst femi-krimier og "almindelige" krimier, og den her bog føles overhovedet ikke som nogen af de to ting! Jeg kan kun anbefale den! :)

      Slet
  5. Jeg vil rigtig gerne læse denne krimi. Jeg har hørt så meget godt og spændende om bogen:0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes i hvert fald at det var en rigtig god og spændende bog. En af de bedste jeg har læst i år! :)

      Slet