søndag den 5. oktober 2014

Kære Tabitha Suzuma (Forbidden)

I din bog Forbidden, som Irene var så sød at låne mig, møder vi Lochan og Maya, som er de ældste i en søskendeflok på 5. For år tilbage skred deres far fra dem, og derefter begyndte moren at drikke til, og i perioder blive væk fra hjemmet. Det har betydet at Lochan og Maya har stået for børnepasningen af de mindre søskende, husholdningen og bare slet og ret skulle holde styr på det hele. Denne situation hvor Lochan og Maya har skulle agere som mor og far, har ført til at der opstår følelser imellem dem. Ikke bare forstærkede bror/søster følelser, men kærestefølelser. 


De ved at det de føler for hinanden er forkert og forbudt, men de kan ikke stoppe dem selv og deres følelser, selvom truslen om at alle deres små søskende vil blive ført væk, og delt ud mellem forskellige hjem, ligger og lurer.


Du har skrevet en rigtig god bog, hvor du formår at bygge dine karakterer op i løbet af fortællingen, så det ikke bare bliver en ”ulækker” fortælling om incest, men en fortælling om forbudt og umulig kærlighed. Imens jeg læste bogen følte jeg virkelig at jeg lærte Lochan og Maya at kende, hvilket førte til at jeg forstod dem og deres handlinger. Dog syntes jeg lidt at deres opdagelse af deres følelser for hinanden pludselig opstod ud af det blå – hvorfor var det f.eks. ikke sket noget før?


Det er en barsk bog at læse, som virkelig satte gang i mine tanker om de grænser der bliver overtrådt ved at søskende bliver forelsket. Efter endt læsning fik den mig virkelig til at tvivle på mine holdninger om hvad jeg etisk synes er ok, for når man i længere tid ikke har opført sig som søskende overfor hinanden, men har levet et liv som far, mor og børn, så vil der jo kunne opstå følelser.
Jeg var glædelig overrasket over hvor god din bog var, og selvom den førte til modstridende følelser i mig, så er jeg glad for at jeg læste den



Kærlig hilsen
Tabitha Suzuma: Forbidden. Definitions. 4/5

4 kommentarer :

  1. Åh, den vil jeg så gerne læse. Den lyder så selvmodstridende, tabu-brydende og interessant.

    SvarSlet
  2. Eeeeeej! Den må og skal jeg læse! Den lyder virkelig tankevækkende, og som en bog der tager fat i et forbudt emne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes helt klart du skal læse den! Den er ikke som noget jeg nogensinde har læst før.

      Slet