torsdag den 8. oktober 2015

Kære Patrick Ness (Mere end det)

Efter din monster(!) gode bog Monster, har jeg længe været nysgerrig efter at læse flere af dine bøger. Med denne nyligt oversatte Mere end det, fik jeg endelig mulighed for at få indfriet denne nysgerrighed. Og sikke en bog. 

Bogen starter med et dødsfald. Seth drukner. Han mærker sine lunger blive fyldt op med vand, og sin krop blive kastet imod klipper, og alt bliver sort. Men så vågner han op foran et hus der virker bekendt, tilsyneladende okay, men for Seth giver det ingen mening, for han døde jo? Nu skal Seth finde hoved og hale i hvad der foregår, i det der for Seth virker som et helvede, samtidig med at minderne lige så stille kommer til ham igen.
Jeg kan godt lide Seth. Jeg kan faktisk rigtig godt lide ham, og sammen med ham var jeg lige så forvirret over hvor han var. Er det helvede? Er det en drøm? Er det efterlivet? Med det samme prøvede jeg at finde hoved og hale i det hele, og jo længere ind i bogen jeg kom, jo mere trådte de sci-fi elementer frem, som jeg på forhånd havde forventet ville være der. Hvad de elementer ville bestå af, vidste jeg ikke, men jeg var på ingen måde forberedt på det der mødte mig. 

 "Mere end det" er ikke hvad man kan forvente af en young adult bog. Den er mere end det! Det er jo også en sci-fi bog, og det er også en eksistentialistisk bog. Jeg var som sagt slet ikke forberedt på hvad det var for en slags bog jeg gik ind til, og det tror jeg måske var en rigtig god ting. Derfor vil jeg også foreslå at andre begynder på bogen uden de store forventninger og forberedelser, men i stedet lader sig føre med historien. Det er en meget speciel bog du har skrevet, og det er helt sikkert ikke en bog for alle, men det var en bog for mig, for jeg kunne rigtig godt lide hvordan du fik den til at handle om sorg, frygt, skyldfølelse, liv, død og kærlighed, selvom du har valgt at pakke disse emner ind i en meget anderledes form.

Kærlig hilsen
Patrick Ness: Mere end det. Org. titel: More Than This. Anmeldelseseksemplar fra Gyldendal. 4/5

2 kommentarer :

  1. Dejlig anmeldelse, den vil jeg gerne læse! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil glæde mig til at finde ud af hvad du synes om den! :D

      Slet