tirsdag den 24. marts 2015

Kære Sanne Munk Jensen og Glenn Ringtved (Dig og mig ved daggry)

Jeres barske ungdomsroman Dig og mig ved daggry, hvilket foregår i Aalborg, omhandler forholdet mellem Louise og Liam. Faktisk vender i egentlig hele historien på hovedet, for jeres bog starter med at politiet finder ligene af Louise og Liam, bundet sammen ved hjælp af håndjern, i vandet under Limfjordbroen. Derfra følger man de påvirkedes liv fra Louises synsvinkel, samtidig med at Louise fortæller om hvordan det er endt så vidt med at hende og Liam valgte døden.

Louise og Liam har et stormfuldt forhold. Det er nærmest kærlighed ved første blik, og de kan slet ikke undvære hinanden. Ligeså langsomt går det dog ned ad bakke: Louise får mere og mere fravær fra gymnasiet, hun skubber både sine forældre og hendes bedste veninde fra sig, til fordel for Liam og Liams venner, og hun stopper ikke op for at sige fra da Liam begynder at ville tjene penge ved at sælge stoffer. Alt sammen noget der påvirker Louise og Liam, og deres forhold til hinanden og til de mennesker omkring dem.
Efter deres død prøver både Louises forældre, og Liams far og bror, at få livet til at fortsætte uden dem. Louises død gør at hendes mor og far føler sig endnu mere adskilt, nu ikke kun psykisk men også fysisk da Louises far flytter på hotel. Mens Louises mor prøver på at finde sig selv igen, prøver Louises far at finde ud af hvad det var der skete med Louise og Liam, der kunne få dem til at hoppe ud fra broen.

Jeg vil rose jer for at bruge Aalborg som scene for denne bog. Da jeg selv bor i byen var det spændende at læse en bog der foregår steder som jeg kan genkende. Det var noget der virkelig var med til at drage mig ind i historien, da jeg tydeligt kunne forestille mig dem for mit indre, som når de tager i Zoo, eller står og skændes foran Irish House. Selve opbygningen af historien er ligeledes noget der holdt mig fanget. I sørger for at læseren kun gradvist finder ud af hvad der førte Louise og Liam til at vælge livet fra, samtidig med at Louises far selv finder ud af selvsamme. Det er med til at opbygge spændingen, noget jeg ikke havde troet var muligt, nu når jeres bog starter ud med at fortælle at kæresteparret er døde.
Det er en barsk historie, som jeg helt sikkert ville have elsket at læse som teenager, men fordi jeg først har læst den som 25årig, så er der visse valg som både Louise og Liam tager, som jeg har det svært ved at relatere mig til. Noget der gør at jeg tænker at det slet ikke burde have været endt som det gjorde. Jeg synes dog det er en vigtig bog at læse, især for unge mennesker der er det svære sted i livet mellem at være barn og voksen.

Kærlig hilsen
Sanne Munk Jensen og Glenn Ringtved: Dig og mig ved daggry. Gyldendal. 3/5

1 kommentar :

  1. Hej, jeg hedder "Tina Petersen" Jeg er fra Odense, Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oliver, og vi havde begge to (2) sønner sammen. Oliver var min elsker i gymnasiet, min drømmemand og jeg elskede ham mere end ord kan udtrykke. Pludselig begyndte min mand at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. De børn, der plejede at altid have været omkring deres far, ser nu byg. Han begyndte at have affærer med andre kvinder uden for ikke at overveje, hvordan børnene eller jeg vil have det.

    Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig og børnene, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

    Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været fan af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og havde intet valg ... Han bad specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede Oliver til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt som en stor familie igen. hvad et vidunderligt mirakel doktor Zuzu gjorde for mig og min familie. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

    Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer over hele verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hastende hjælp af enhver art, kontakt doktor Zuzu nu via hans e-mail: doctorzuzutemple@gmail.com eller WhatsApp ham på 2347013499818 og kontakt også læge Zuzu på Viber via 2347013499818

    SvarSlet