torsdag den 26. marts 2015

Kære A.S.A. Harrison (Den tavse kvinde)

I din roman Den tavse kvinde beskriver du et forhold på vej mod afgrunden. Jodi og Todd har opbygget et liv hvor hendes arbejde som psykolog nærmere er en hobby ved siden af hendes liv som hjemmegående husmor, mens han arbejder mange timer i det firma han selv har været med til at opbygge. På overfladen lever de det perfekte liv, men bag glansbilledet er Todd konstant utro, imens Jodi lader som om at hun ikke ved det. Jodi vil hellere opretholde illusionen overfor Todd og andre, at hun ikke har nogen idé om at hendes mand ikke kan holde sig fra andre kvinder, til gengæld for at Todd også selv opretholder illusionen om at han er en dedikeret husbond når han er hjemme hos Jodi. 

Da Todd så gør en ung pige gravid, er det ikke længere muligt for Jodi at benægte den situation hun står i, og hun prøver at redde det liv hun har fået opbygget for sig selv, ved at skaffe sig af med Todd, alt imens Todd skal beslutte sig for hvordan resten af livet skal forme sig.

Din roman er den næste i rækken jeg har læst der er blevet sammenlignet med en af mine yndlingsbøger, nemlig Gone Girl. Dog minder Den tavse kvinde på ingen måde om Gone Girl, andet end at den fortæller om et forhold hvor begge parter ikke er som de giver udtryk for. I din roman er der dog ikke nogen overraskende twists, men foregår fra en ende til den anden, fra en fremstilling af et stillestående forhold til opløsningen af selvsamme. 

Jeg tror jeg ville have nydt bogen mere hvis det ikke var for stemplet ”den nye Gone Girl”, eller fordi bagsideteksten giver for meget af handlingen væk. Hvis jeg havde haft mulighed for at påbegynde Den tavse kvinde uden disse forventninger, så tror jeg at jeg ville have nydt dette psykologiske drama meget mere, da din roman viser hvordan fortidens traumer og oplevelser har betydning for hvordan man vælger at håndtere ens nutid, for netop at beskytte sig selv mod selvsamme. Du har skrevet en roman omhandlende personer fyldt med karakterbrister, som gør det svært at relatere sig til dem og holde af dem, men samtidig åbner du ligeså stille op for at forklare hvorfor de er som de er, og hvorfor de opfører sig som de gør, hvilket er meget interessant læsning, og tydeligt fremviser den viden du havde opbygget igennem dit arbejde som psykoterapeut inden du døde.

Kærlig hilsen
A.S.A. Harrison: Den tavse kvinde. Org. titel: The Silent Wife. Politikens Forlag. 3/5

1 kommentar :

  1. Hej, jeg hedder "Tina Petersen" Jeg er fra Odense, Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oliver, og vi havde begge to (2) sønner sammen. Oliver var min elsker i gymnasiet, min drømmemand og jeg elskede ham mere end ord kan udtrykke. Pludselig begyndte min mand at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. De børn, der plejede at altid have været omkring deres far, ser nu byg. Han begyndte at have affærer med andre kvinder uden for ikke at overveje, hvordan børnene eller jeg vil have det.

    Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig og børnene, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

    Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været fan af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og havde intet valg ... Han bad specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede Oliver til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt som en stor familie igen. hvad et vidunderligt mirakel doktor Zuzu gjorde for mig og min familie. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

    Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer over hele verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hastende hjælp af enhver art, kontakt doktor Zuzu nu via hans e-mail: doctorzuzutemple@gmail.com eller WhatsApp ham på 2347013499818 og kontakt også læge Zuzu på Viber via 2347013499818

    SvarSlet