søndag den 15. marts 2015

Kære Jojo Moyes (Hende du forlod)

I din roman Hende du forlod møder vi to kvinder. To kvinder der både er adskilt af landegrænser, men også adskilt af tiden. 

I Frankrig under 1. verdenskrig prøver Sophie at holde fast i en normal hverdag med sin familie, på trods af mangel på mad og på trods af at tyskerne har invaderet den lille by og bringer frygt med sig. Sophie prøver at være stærk, selvom hun savner sin mand Éduoard som er draget i krig, men et portræt af hende, som Éduoard har malet, bringer trøst. 

90 år senere kæmper Liv stadig med at komme over sin mand Davids pludselige dødsfald, for lige knap 4 år siden. Hendes venner presser på for at få hende til at komme videre i hendes liv med en ny mand, men Liv føler sig ikke klar. En af de ting der bringer trøst til Liv er portrættet af Sophie, som nu hænger i Livs soveværelse. Et portræt som Livs mand købte til hende, i løbet af deres korte ægteskab. Pludselig kommer Liv dog til at stå i en situation, der får hende til at reflektere over hvad der egentlig betyder noget i hendes liv, og hvorvidt portrættet af Sophie er værd at kæmpe for. 

Nogle måneder før jeg påbegyndte denne bog, havde jeg læst den korte novelle Honeymoon i Paris, hvor man følger både Sophie og Éduoard, og Liv og David. Det var en sød lille historie, som faktisk gjorde mig meget spændt på at se hvordan hver deres liv ville fortsætte. Jeg blev dog overrasket over at begge mænd var fraværende i din roman, men noget som jeg måske burde have regnet ud i forhold til den titel du har valgt. Jeg synes dog at det var en skam, da jeg følte der kunne være noget mere "gods" i dynamikken mellem de to par.

Din roman starter ud med at man følger Sophie og hendes liv efter den tyske besættelse. Det var især Sophies del af historien jeg virkelig blev fanget af, hvordan hun kæmper for at holde sammen på familien, og hvordan hun længes efter den mand som hun ikke ved er i live eller ej. Da historien så skifter til Livs synsvinkel, bliver jeg efterladt med en lidt flad fornemmelse, hvilket kan skyldes det drastiske spring mellem Sophies liv og Livs. Livs kamp for at beholde portrættet blev for mig også alt for dominerende, og det fik mig til at ønske at læse mere om Sophie, for det var virkelig Sophies historie der rørte mig dybt. 
For mig er dette ikke din stærkeste roman, men den har dog sine fine øjeblikke.

Kærlig hilsen
Jojo Moyes: Hende du forlod. Org. titel: The Girl You Left Behind. Cicero. 3/5

2 kommentarer :

  1. Åh, det er en skam, at du ikke fandt ligeså stor glæde i den, som i Moyes' andre romaner. Jeg synes, den var vidunderlig! Men samtidig er det som om, at alle har en forskellig Moyes'favorit, og det er egentligt skønt nok, synes jeg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er egentlig ret fantastisk at nærmest hver og en af hendes bøger bliver en eller andens favorit :)

      Slet