torsdag den 29. januar 2015

Kære Marie Lu (Legend)

I din nye dystopiske ungdomsroman Legend bliver vi præsenteret for hvordan fremtidens Amerika vil se ud. Landet bliver nu styret af den militæriske Republikken, som prøver at styre og kontrollere kolonierne, og der er stor ulighed mellem samfundets rigeste og fattigste. Det hjælper heller ikke at konstante pestepidemier bryder ud blandt de fattigste, da det er dem der ikke har råd til antipestserum. I din bog møder vi to personer fra hver sin del; den eftersøgte Day og det militæriske vidunderbarn June. Days familie tror han er død, som følge af at været blevet sendt i arbejdslejr, på grund af sin skræmmende lave score i den test alle børn skal igennem, men Day bruger i stedet sine skjulte evner til at yde hærværk på Republikkens ejendomme, og hjælpe sin familie på afstand. June er den eneste som har scoret toppoint i selvsamme test, og er nu på vej til en karriere indenfor Republikkens militær, selvom hendes rebelske attitude tit giver problemer for hende. Da Junes bror bliver dræbt, falder mistanken hurtigt på den kriminelle Day, som Republikken endnu ikke ved hvem er, og June bliver sat på sagen. Der går ikke langt tid før Day og June møder hinanden, og bliver tiltrukket, uden at vide hvem de hver især er i virkeligheden, og uden at vide hvilke kræfter de hver især står overfor i Republikken.

Det første der fangede mig ved din bog, var at den lød meget som Divergent, som jeg elsker! Derudover var selve plottet omkring de to hovedpersoner møder hinanden og bliver forelsket, uden at vide hvem de hver især var i virkeligheden, noget der lød utrolig spændende, men desværre var udførelsen temmelig tam. Day og June bliver forelsket lige så snart de ser hinanden for første gang, hvilket simpelthen bare er for sukkersødt for mig. Dertil sker tingene bare utrolig hurtigt, og jeg føler Day og June tager nogle valg der ikke giver mening, men som du bare har skrevet for hurtigere at komme derhen i handlingen som du gerne vil hen til. For min skyld måtte du gerne have bygget historien mere op, måske tilsat 100 sider mere, især når det er en dystopisk verden der skal strække sig over 3 bøger.

Jeg var dog vild med både Day og især den iskolde June, og jeg blev glad for at kapitlerne skifter mellem disse to personer, for på den måde fik jeg indblik i begge sider af sagen; Ham der er imod Republikken og hende der er med Republikken. Der er dog alligevel tidspunkter hvor jeg bliver i tvivl om jeg er i gang med at læse fra Days synspunkt eller Junes, selvom farven på skriften og skrifttypen er forskellig, hvilket i høj grad skyldes at måden deres tanker bliver beskrevet er meget lig hinanden.

Første halvdel af bogen var den svageste for mig, den var alt for forhastet for mig, og gav mig ikke en tilfredsstillende fremstilling af den verden Day og June lever i. Ved den sidste halvdel blev din bog meget stærkere, mere spændende og holdt mig fanget, fordi jeg gerne ville vide hvad der skete. Det betød at for mig svingede din bog mellem 2 og 4 stjerner, og jeg endte derfor med 3 stjerner. Du har i hvert fald fået bygget op til en actionpacked fortsættelse, som jeg bliver nødt til at læse.

Kærlig hilsen
Marie Lu: Legend (Legend #1). Org. titel: Legend. Carlsen. 3/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar