tirsdag den 13. januar 2015

Kære 2014 - De knap så gode bøger


Da jeg nu har lavet en topliste over de bedste bøger jeg har læst i 2014, som kan ses her, så ville jeg også lave en liste over de bøger der skuffede mig allermest i 2014, og som jeg kun gav én stjerne til. Heldigvis består listen af mine knap så gode bøger kun af 4 stk. 

Stephen King/Richard Bachman - Dawe's sidste kamp
Dette er en af Kings bøger, som han skrev under sit pseudonym Richard Bachman, og hold nu op hvor blev jeg skuffet. Det er den dårligste King bog jeg har læst, og jeg blev egentlig også ret vred under læsningen, for jeg kunne simpelthen ikke se pointen med historien om Dawe der kæmper for at beholde sit hus, efter det er blevet planlagt at der skal bygges en vej igennem der hvor huset står. Derudover så var selve udgaven af bogen også ret elendigt. Jeg havde en dansk udgave (som ikke findes på Goodreads), hvor der manglede en halv side. Selve trykket af teksten var ikke kommet med. Jeg gav bogen videre til Gitte, da hun manglede den i sin King-samling, så jeg håber hun får en bedre oplevelse med den. 

Anonym - Den hemmelige socialdemokrat
Jeg burde jo nok ikke have haft nogen forventninger til denne bog, men jeg troede alligevel den ville give lidt indblik i hvad der foregår bag facaden hos de danske politikere. I stedet blev jeg mødt med en ordentlig omgang sladder, og selvopfundet dialog. Det var på ingen måde det værd at læse denne bog, for jeg følte ikke der var noget som helst den anonyme forfatter fortalte som jeg kunne tage for gode varer.

Ron Rash - Serena
Jeg besluttede mig for at læse denne bog da jeg opdagede at Susanne Bier var i gang med at filmatisere den med Jennifer Lawrence i hovedrollen. Da jeg elsker Lawrence, og også er fan af Biers film, tænkte jeg at Serena måtte være en rigtig god fortælling, siden den var værdig til at blive filmatiseret. Desværre var det en kæmpe skuffelse. Indenfor de første 50 sider begyndte jeg at overveje om jeg skulle lægge bogen fra mig, men jeg valgte at fortsætte under den tro at den ville blive bedre, og syntes da også at have læst nogle steder at der ville ske noget dramatisk, som ville holde læseren fanget. Jeg syntes dog slet ikke den var dramatisk, eller bare god, men tvang mig selv til at læse den helt igennem, for den måtte jo have nogle gode kvaliteter. Det havde den så ikke. Den kedeligste bog jeg har læst i 2014, og nej, jeg skal ikke se filmatiseringen. 

Jesse Andrews - Me and Earl and the Dying Girl 
Denne bog irriterede mig uendelig meget. Jeg havde dog forventet en bog lidt ligesom The Fault in our Stars, da de begge handler om kræftsyge unge og hvordan man skal tackle døden, men hovedpersonen var simpelthen bare så usympatisk at jeg blev vred over alle hans handlinger og bare generelt over hans personlighed. Ud fra handlingen og måden bogen var opbygget på, ved brug af filmmanuskriptdialog og lister, så skulle det have været den perfekte bog til mig, men jeg kunne virkelig, virkelig, virkelig ikke lide den. Jeg skrev et brev om hvorfor lige her

Kærlig hilsen

4 kommentarer :

  1. Jeg elsker, at du også hader Me and Earl! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha ja det er dejligt at være enige om noget :p

      Slet
  2. Åh, jeg nød ellers virkelig 'Serena'. Jeg synes, den var SÅ spændende!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for at du syntes godt om den, når jeg nu i hvert fald ikke gjorde :) Jeg syntes nemlig slet ikke den var spændende

      Slet