tirsdag den 4. november 2014

Kære TBR Tag

Da både Iben fra Borough of Books  og Simone fra Boghjørnet taggede mig, tænkte jeg at det kunne være lidt sjovt at reflektere over mit system over bøger jeg gerne vil læse. 

1. Hvordan holder du styr på din TBR liste?
Jeg har tre systemer: Goodreads, Bibliotekets online huskeliste og en håndskrevet liste. Goodreads er for mig en allround liste hvor det meste jeg ønsker at læse kommer på, inkl. de bøger jeg selv ejer. Bibliotekets online huskeliste bruger jeg primært til at minde mig om at de bøger jeg har på listen kan jeg låne på mit bibliotek, og derigennem tjekke om en bog er hjemme. Min håndskrevne liste er kun til de bøger jeg ejer, men mangler at læse. 

2. Er dine TBR bøger mmest e-bøger eller print?
Jeg ejer ingen e-bogslæser, så derfor er alle mine TBR-bøger fysiske bøger. 

3. Hvordan beslutter du, hvilken bog du vil læse?
Jeg går både ud fra lyst og "tvang". Hvis jeg har lånt mange biblioteksbøger med hjem, så sørger jeg for at læse dem først (især hvis der er andre der står i kø til dem - hvis ikke, så kan jeg sagtens finde på at genlåne den i et par ekstra måneder). Hvis jeg har anmeldelseseksemplar, så læser jeg dem først, da jeg selv føler at "det skal jeg". Hvis jeg hverken har biblioteksbøger hjemme eller anmeldelseseksemplarer, så vælger jeg en bog fra boghylden som jeg lige har lyst til at læse i det givne øjeblik. 

4. Den bog, der har været længst tid på din TBR?
Det er helt sikkert Billie Letts "Hvor Hjertet Er". Jeg købte den mens jeg stadig boede hjemme, hvilket må betyde at jeg har haft den på boghylden i min 6-7 år. Jeg påbegyndte den lige da jeg købte den, men så fik jeg travlt med alt muligt andet og glemte den igen. Af en eller anden grund kan jeg ikke rigtig få mig selv til at påbegynde den igen. 

5. En nyligt tilføjet bog til TBR listen?
Af mine egne bøger er det "Fanget i Fortiden" (Tempest #1) af Julie Cross, et anmeldelseseksemplar fra Tellerup, så det bliver også den næste bog jeg læser. På Goodreads er det Liane Moriartys "Little Big Lies"

6. En bog fra TBR listen, der kun er der, pga. coveret?
Jeg kunne ikke finde på at læse en bog bare på grund af coveret, bagsideteksten skal også være fængende. Jeg kan dog godt finde på at finde frem til den pæneste udgave af bøgerne som jeg sætter på min Goodreads TBR. 

7. En bog fra TBR listen du ikke har planer om at læse?
Jeg sætter kun bøger på min TBR liste hvis jeg virkelig vil læse den. Nogle gange rydder jeg også ud i bøger på Goodreads hvis jeg ikke længere har lyst til at læse dem.

8. En endnu ikke udgivet bog, som jeg glæder mig meget til
Jeg har normalt ikke rigtig styr på hvilke bøger der udkommer, men jeg ved i hvert fald at jeg glæder mig til fortsættelsen af Leoniderne, og den er helt klart ikke udkommet endnu. 

9. En bog alle andre har læst, men som du stadig har til gode
Jeg har ikke læst noget som helst af Jane Austen, og synes rigtig mange taler godt om hendes bøger. Derudover har jeg heller ikke læst "Lord of the Rings"-serien eller den nye Jojo Moyes. 

10. En bog alle anbefaler dig
Jeg får ikke rigtig nogen direkte anbefalinger, men igennem andre bogblogs så er det nok Jane Austen.

11. En bog på TBR listen, som jeg glæder mig særligt til
Jeg glæder mig rigtig meget til at læse "The Unbecoming of Mara Dyer" af Michelle Hodkin og så går jeg virkelig bare og venter på at "The Luminaries" af Eleanor Catton bliver oversat til dansk. 

12. Antallet af bøger på min TBR liste
På Goodreads: 108. 
På Biblioteks online huskeliste: 66. 
På min håndskrevne liste (bøger jeg ejer): 22.

Har Christina og Line lyst til at lege med?   

Kærlig hilsen

6 kommentarer :

  1. Tak for udfordringen, den vil blive taget en af de nærmeste dage

    SvarSlet
  2. Synes heller ikke, jeg får så mange personlige anbefalinger, så den havde jeg også ret svært ved :)

    Mara Dyer er god! Og nummer tre udkommer i dag, hurra! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig virkelig til at læse Mara Dyer. "Kom til" at købe den, så den venter på mig i pakkeposten. Glæder mig til at komme i gang med den :)

      Slet
  3. Hvor er jeg glad for, du ville lege med. Jeg nød i hvert fald meget at læse dine besvarelser :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for at jeg blev spurgt om jeg ville lege med :)

      Slet