søndag den 9. november 2014

Kære Julie Cross (Fanget i Fortiden)

I din bog Fanget i Fortiden følger vi 19 årige Jackson, som går på College, er kæreste med Holly og arbejder frivilligt med børn. Jackson virker som en helt normal fyr, men det er han ikke, for Jackson kan nemlig rejse i tiden, men kun tilbage i tid. Det fungerer på den måde at han max kan rejse 2 dage tilbage i tid, samtidig med hans nutidige krop bliver tilbage. Det betyder at når han foretager tidsrejser, så skal han undgå sig selv. Derudover kan intet han foretager sig i fortiden, ændre nutiden. Jackson har kun fortalt sin hemmelighed til vennen Adam, som er meget fascineret af Jacksons evne, og sammen træner de for at få en bedre forståelse for tidsrejser.
En dag dukker der 2 fyre op som vil have fat i Jackson, for det virker til at de kender til hans hemmelige evne. Denne situation ender med at Holly bliver skudt, og i panik rejser Jackson tilbage i tid, denne gang hele 2 år tilbage i tid, og af en eller anden grund kan han ikke komme retur til nutiden og til sin sårede kæreste. Jackson må affinde sig med at leve 2 år tilbage, samtidig med at han prøver at rejse tilbage til nutiden, hvilket bare fører ham længere tilbage i tiden. Dette betyder at han får mulighed for at snakke med sin tvillingesøster, der er død i nutid, han får mulighed for at komme tæt på unge Holly og han får hjælp af unge Adam, og pludselig står han igen ansigt til ansigt med de samme fyre der vil have fat i ham.

Jeg er stor fan af alt der har med tidsrejser at gøre, men jeg synes også det skal gøres ordentligt og forståeligt, og give mening. Det synes jeg i høj grad at din bog gør. Din bog er meget præget af at der skal ske noget hele tiden, så den er meget actionpræget og up-tempo, og gør at jeg gerne vil læse videre for at finde ud af hvad der nu kommer til at ske. Sat sammen med et lettilgængeligt sprog gør at jeg især slugte denne bog rigtig hurtigt.

Fordi der er så meget fokus på actiondelen af bogen, så får læseren ikke rigtig mulighed for at lære Jackson bedre at kende, at komme ind under huden på ham, før man kommer et godt stykke ind i bogen. Forhåbentlig vil der komme mere af dette i den næste bog, så det bliver lettere at kunne relatere sig til Jackson. Det betyder også at der er nogle valg Jackson tager som jeg ikke rigtig kan forstå, og jeg ikke føler bliver begrundet. Derudover syntes jeg at vennen Adams evner og ressourcer er alt for urealistiske, hvilket jo er lidt morsomt når jeg kan acceptere tidsrejser, som i den grad er urealistisk. Jeg følte dog bare ikke at det passede ind i din bogs præmis.

Noget der i den grad gjorde mig glad, var de små bitte hints du giver mig, hints til ting som jeg tror bliver uddybet i de næste par bøger, hvilket gør at jeg glæder mig til at læse videre i fortællingen om Jackson. Derudover sluttede din bog bare så godt, noget der både gjorde mig glad og trist.

Kærlig hilsen
Julie Cross: Fanget i Fortiden (Tempest #1). Org. titel: Tempest. Anmeldereksemplar fra Tellerup. 3/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar