lørdag den 15. november 2014

Kære Michael Kamp (Samlerne)

I din bog Samlerne bliver vi præsenteret for Thomas, uddannet webdesigner med eget firma, gift med Marianne, og sammen har de to børn, Elias på 8 og Josephine på 13. Forholdet med Marianne er ikke som det har været, og med hendes temperament og Thomas' forsøg på at bevare den gode stemning foran børnene, ender det som ofte i konflikt. 

En aften efter endnu et skænderi, og både Marianne og børnene er gået i seng, ser Thomas et stort lynglimt, men ikke som et helt almindeligt lyn, som slår ned ovre ved naboen. Drevet af nysgerrighed og med intentionen om at hjælpe, tager Thomas over til naboen, men en skarp lugt på vejen derhen giver ham kvalme og pludselig vågner han op hjemme i sengen uden at vide hvordan han er endt der, og uden at vide hvorfor han har fået en masse blå mærker. Derfra begynder der også at ske mærkelige ting for resten af familien, og skænderier er ikke længere deres største problem.

Jeg begyndte læsningen af din bog uden rigtig at vide hvad jeg gik ind til, andet end den lød spændende, og jeg tror det er et rigtig godt udgangspunkt ved læsningen af denne bog, nemlig ikke at vide meget på forhånd. Og den var virkelig spændende til en start. Selve det at man ikke ved hvorfor familien pludselig reagerer mærkelig, holdte min læsning fanget og øgede spændingen. Derefter bliver din bog virkelig uhyggelig, med alle de unaturlige ting der sker, f.eks. med Thomas' blackouts, kropslammelser og spontan næseblod. 

Det er uvisheden om hvad der virkelig foregår der især skaber den uhyggelige stemning. Det betyder så desværre også at da det går op for mig hvad det er der foregår, så mister din bog sin uhygge og spænding, og i stedet bare bliver fuldstændig mærkelig. Den tog bare desværre en drejning som jeg ikke syntes den skulle tage, og det synes jeg er ærgerligt, især da første del af bogen var rigtig god. Dog har denne bog bevist at du formår at skrive på en måde som kan få mig til at gyse, og jeg vil gerne give mig i kast med nogle af dine andre bøger, for at se om de kan give mig samme reaktion.

Kærlig hilsen
Michael Kamp: Samlerne. Anmeldelseseksemplar fra Tellerup. 3/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar