fredag den 21. november 2014

Kære Nanna Foss (Leoniderne)

I din bog Leoniderne møder vi Emilie, som er venner med den blinde Alban og hans lillebror Linus. Emilie er lidt en outsider der holder for sig selv, og som ikke føler sig tryg blandt sine klassekammerater. En dag begynder der så et tvillingepar i hendes klasse, Pi og Noah, to personer der slet ikke er bange for at skille sig ud blandt mængden. Emilie bliver chokeret første gang hun set Noah, da han på en prik ligner en fyr hun har drømt om, og derfor bliver hun meget draget imod den dystre og vrede Noah, for netop at finde en forklaring på hendes drøm.

Da de alle tager ud på en ekskursion for en skoleopgave, sker der en voldsom oplevelse, der bl.a. efterlader dem alle med brandsår på hænderne, og gør at der pludselig sker mærkelige hændelser iblandt og omkring dem. Nu må de sammen finde ud hvad der er sket.

Det er sjældent at jeg læser ungdoms fantasy og science fiction, da det kun er en håndfuld jeg synes er gode, hvoraf resten er fyldt med klicheer. Det gør at jeg er meget skeptisk hver gang en ny ungdomsserie udkommer, og endnu mere hvis det er en serie skrevet af en dansk forfatter, da jeg ærligt må indrømme at jeg har en fordom om at danske ungdoms fantasy forfattere slet ikke er originale men bare sejler videre på den bølge der kom efter Twilight og Hunger Games.
Denne fordom er virkelig gjort til skamme med din bog Leoniderne. Selvom der også er visse klicheer i din bog, så formår den bare at være anderledes, hvilket nok især skyldes at den er så velskrevet. Personerne i bogen og deres reaktioner er realistiske, den er virkelig godt skrevet, og så har du formået at skrive en historie der er meget fængende. Jeg kunne slet ikke lægge den fra mig da jeg først var begyndt.
Det eneste kritikpunkt jeg har er, at jeg føler karaktererne virker meget mere modne end deres alder. Under min læsning følte jeg at det var urealistisk at de var folkeskoleelever, Jeg forestiller dem mere som gymnasieelever. Foruden det var jeg dog meget positivt overrasket over din bog, og jeg skal helt klart læse videre i de næste bøger i serien.

Kærlig hilsen
Nanna Foss: Leoniderne (Spektrum #1). Gave fra Tellerup. 5/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar