søndag den 23. november 2014

Kære Caroline Kepnes (Du)

Din bog Du fortæller om en dybt forstyrret kærlighedshistorie. Joe arbejder i en boghandel, og en dag kommer Beck ind for at købe en bog. Joe bliver straks forelsket og fascineret af den smukke og seksuelle, forholdsvis unge, Beck, som har den korrekte smag i bøger, og som drømmer om at blive forfatter. For at komme tættere på Beck begynder Joe at holde øje med hende, følger med i hendes online aktiviteter og finder en måde hvorpå han kan læse hendes mails. Beck begynder også at fatte interesse for den sjove og intelligente Joe, da han, sjovt nok, formår at være den perfekte fyr for hende. Da der begynder at ske frygtelige ting omkring hende, bliver Joe den perfekte skulder at græde ud ved, noget som Joe fuldt ud udnytter til sin fordel.

Du har formået at skrive en bog der virkelig skiller sig ud. Foruden at vi følger historien fra Joes synspunkt – altså at vi får indblik i hvad der sker fra en sociopats synsvinkel – så er hele bogen også skrevet på sådan en måde at det er Joe der skriver til Beck, og omtaler hende som ”Du”. Det er virkelig et fedt virkemiddel. Det gjorde dog også at det tog mig lidt tid at komme ind i den skrivemåde, men da jeg først havde det, gik læsningen let.

Du skriver godt, for selvom jeg føler afsky overfor Joes handlinger, så er der flere gange hvor jeg må stoppe op og minde mig selv om at han er ”the bad guy”, simpelthen fordi jeg flere gange oplever at jeg håber han i nogle situationer ikke bliver opdaget. Det beviser overfor mig hvor godt du skriver, og gør helt sikkert at jeg tvivler på min egen sindstilstand, når jeg sådan kan begynde at holde med den onde.
Derudover elsker jeg de litterære og popkulturelle referencer du har med i bogen, noget der virkelig gør at jeg kan forholde mig til historien. 

Kærlig hilsen
Caroline Kepnes: Du. Org. titel: You. Anmeldelseseksemplar fra Politikens Forlag modtaget igennem Bogrummet.dk. 4/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar