mandag den 17. november 2014

Kære Bibliotek

Du har altid været et magisk sted for mig. Siden jeg var lille glædede jeg mig altid til weekenden, for så ville min far og jeg køre ud til det nærmeste bibliotek, hvor jeg kunne bruge mange timer på at kigge og røre ved bøger, og jeg kom altid hjem med en hel posefuld af bøger. For mig har det altid været en naturlig ting at tage på biblioteket, hvilket må skyldes at mine forældre har præsenteret mig for dig i en meget tidlig alder, og da jeg op igennem min barndom elskede at læse, var biblioteket et drømmested. Et sted hvor jeg kunne opdage nye verdener, i papirform, og som jeg kunne tage med hjem og fordybe mig i. 

I 7. klasse begyndte skolevejlederen at lægge pres på at vi skulle tænke over vores fremtid, hvad kunne vi tænke os at være som voksen. Jeg havde ingen realistisk idé om hvad jeg ville være, men da jeg bladrede igennem Hvad Kan Du Blive stødte jeg på Bibliotekar. Jeg havde overhovedet ikke overvejet at det var et rigtigt job, hvor man kunne tage en rigtig uddannelse for at blive det. Lige der, i 7. klasse, gik der et lys op for mig - jeg kan arbejde på mit yndlingssted. Lige siden har jeg fuldt den drøm, og til sommer vil jeg være uddannet Cand.Scient.Bibl, med en god omgang erfaring fra mit job som tilkaldevikar på byens biblioteker. Et job der gør at jeg allerede nu kan få lov til at få indblik i det liv jeg drømte om som barn - at være omgivet af bøger, og hjælpe andre bogglade mennesker.

Du giver folk muligheden for at opdage nye bøger, bøger som de måske normalt ikke ville samle op og overveje at læse. Du gør det muligt at tage litterære chancer, og hvis det viser sig at en bestemt bog ikke var noget for én alligevel, så har man ikke mistet noget, andet end den tid man har brugt på at læse bogen, tid som alligevel er brugt på noget fantastisk; at læse.

Kærlig hilsen

6 kommentarer :

  1. Jeg har aldrig brudt mig om biblioteker- det er underligt, I know!
    Jeg vil bare gerne kunne beholde mine bøger, og jeg bryder mig ikke om at læse en ulækker bog med chokolade fingre og ødelagte sider.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sjovt, det er først for nyligt at jeg er begyndt at have lysten til at eje, i stedet for at låne. Har aldrig haft et problem med at låne bøger, især fordi jeg netop ikke "mister noget" i tilfælde af at det er en dårlig bog. For hvis den så er god, så kan jeg jo købe den :)

      Slet
  2. Jeg eeeeelsker også biblioteker. Har altid kunne bruge timer, sådan et sted :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har jeg også! Det var min yndlingsaktivitet at være på biblioteket i weekenderne da jeg var lille. Du får jeg automatisk brugt en masse timer på biblioteket, fordi jeg netop arbejder der ;)

      Slet
  3. Åh, elsker det sted - og synes der er så mange fine hyggespots, temaudstillinger og udvalget er jo i top. Og ja Cafe Fair er bare prikken over i'et :D

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. En kaffebar i forlængelse af biblioteket er jo en genistreg ;)

      Slet