tirsdag den 10. maj 2016

Kære Kristin Hannah (Nattergalen)

Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke kendte til dit forfatterskab på forhånd, men en rigtig god anmeldelse gjorde at jeg fik øjnene op for Nattergalen - din historiske roman, der vandt Goodreads Choice i 2015. Derfor var glæden stor, da jeg kort tid efter opdagede at den allerede var blevet oversat til dansk.

I din bog følger vi to søstres liv under 2. verdenskrig. Vianne lever i en lille fransk by med sin datter Sophie. Viannes mand er draget mod fronten for at kæmpe mod tyskerne, men i hans fravær invaderer og besætter tyskerne byen, og Vianne bliver tvunget til at have en tysk kaptajn indkvarteret. 

I Paris befinder Viannes lillesøster Isabelle sig, da tyskerne invaderer. Isabelle forlader byen til fods for at tage hjem til Vianne, men på vejen oplever hun krigens grusomheder, hvilket giver Isabelle modet og lysten til at kæmpe imod nazisterne, og tage del i modstandskampen - også selvom det kan betyde den visse død for hende og resten af familien. 

Det er ikke fordi din fortælleteknik er original - Bogen er fortalt fra hver søsters synspunkt, hvor den ene er den "voksne" og rationelle, og den anden er den impulsive, der lader sine følelser dominere sine handlinger. Selvom det er set mange gange før, så virker det jo, og du kan især formå at skabe to så forskellige karakterer, som jeg endte med at holde lige meget af, selv på trods af deres forskelligheder.  

 Det var hård læsning at følge disse to kvinders oplevelse af krigen i Frankrig, men du havde beskrevet det på smukkeste vis. Jeg havde svært ved at lægge bogen fra mig, for jeg havde brug for at få at vide at alt nok skulle blive godt igen for de to søstre, efter alt hvad de har skulle gå igennem under krigen.
Jeg vil helt sikkert anbefale din bog til andre, som elsker historiske romaner. Under læsningen fik jeg følelsen af at den mindede om en blanding af Anthony Doerrs "Alt det lys vi ikke ser" og Jojo Moyes' "Hende du forlod", samtidig med at den er helt sin egen.

Kærlig hilsen

Kristin Hannah: Nattergalen. Org. titel: The Nightingale. Anmeldereksemplar fra Cicero. 4/5

2 kommentarer :

  1. Ej, hvor lyder den som lige noget for mig. To bad at jeg allerede har opbrugt min bogkøbekvote i denne måned :( Men den kommer på listen til næste måned :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror faktisk også du vil kunne lide den! :)

      Slet