mandag den 30. maj 2016

Kære Julia Heaberlin (Kvinden i graven)

Jeg tror aldrig at jeg får nok af psykologiske thrillers/mysterier, især ikke efter at jeg blev helt hooked på Gillian Flynns forfatterskab. Da jeg første gang stødte på omtalen af din bog Kvinden i graven, syntes jeg plottet lød som noget Flynn kunne have skrevet, og derudover så minder dens danske navn jo også meget om "Kvinden der forsvandt". Der gik ikke længe fra din bog endte i min postkasse, til at den blev færdiglæst.

I bogen overlevede Tessa med nød og næppe en seriemorder. Tessa blev efterladt i en grav sammen med andre piger, men var den eneste overlevende. Tessa kan ikke huske hvordan hun er endt i graven, eller hvem der kidnappede hende, men hendes vidneudsagn er med til at dømme en mand til dødsgangen. Tyve år efter denne traumatiske begivenhed begynder Tessa at føle sig truet, og hun begynder at tvivle på om det nu også var den rigtige mand der endte i fængsel, eller om han måske stadig går rundt, og nu vil sørge for at afslutte hvad han påbegyndte så mange år tilbage. 

Jeg syntes det var vildt spændende at du har opdelt bogens kapitler mellem lige efter Tessa blev fundet i graven og hun er tvunget til at gå til psykolog, og så de tyve år senere hvor hun og advokater prøver at finde beviser på at en uskyldig mand er blevet dømt, samtidig med at Tessa oplever foruroligende ting. Hele tiden skulle jeg lige læse et kapitel mere, og så et mere, og så liiiiiige lidt mere, indtil der ikke var flere, og bogen var slut. Jeg var total opslugt og prøvede hele tiden selv at komme med forklaringer og gætte hvem/hvad/hvor, men jeg kunne på ingen måde regne plottwistet ud. 
Din bog er i stil med "Kvinden der forsvandt", "Kvinden i toget" og alle de andre psykologiske thrillers med "Kvinden" i titlen, og jeg synes helt klart at den fortjener alt den opmærksomhed som den kan få. 
Kærlig hilsen

Julia Heaberlin: Kvinden i graven. Org. titel: Black-Eyed Susans. Anmeldereksemplar fra Politikens Forlag. 4/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar