tirsdag den 16. juni 2015

Kære Stephanie Perkins (Lola og naboens søn)

Lola og naboens søn er din selvstændige fortsættelse til Anna ogdet franske kys, hvor du endnu engang strør lidt kærlighed ud over dine læsere.

Lola er en pige der skiller sig ud, og elsker det. Hun prøver på aldrig at have det samme outfit på to gange, som hun samtidig krydrer med parykker og skiftende briller. Hun dater en rockmusiker der er 5 år ældre end hende, og så bor hun i San Francisco med hendes to fædre. For Lola er det næsten det perfekte liv... Men så flytter familien Bell ind ved siden af igen, og Lola frygter at skulle stå ansigt til ansigt med Cricket Bell igen. Drengen der knuste hendes hjerte to år tidligere, inden hans familie flyttede væk. Lola vil ikke have noget med Crickett at gøre, for nu har hun Max, men alligevel kan hendes hjerte ikke lade være med at slå et ekstra slag når hun ser naboens søn.

Det var egentlig meningen at jeg egentlig bare skulle læse lidt i din bog hist og her i juni måned, men så blev jeg simpelthen så opslugt af Lolas historie, at siderne nærmest vendte sig selv, og pludselig var også sidste side vendt. Endnu engang har du skrevet en realistisk kærlighedsroman til unge, så realistisk at der faktisk var en scene i bogen som mindede mig om en scene der havde udspillet sig i mit eget liv som teenager, og straks begyndte minderne at komme tilbage.. Det siger noget om dine skriveegenskaber, når du kan få en 25 årig som mig, til stadig at kunne relatere mig til Lolas teenagekærlighedsliv.

Lola var, for mig, en meget stærk karakter. Jeg elsker hvordan hun tør være sig selv, ligegyldig hvad. Hvordan hendes sande jeg kom til udtryk når hun iklæder sig store og farvestrålende kostumer, og hvordan hun håndterer et liv med to fædre, og en biologisk mor som er alt andet end perfekt. 

Og så er der jo Crickett.. Jeg sukkede over Crickett, søde, høje, generte, perfekte Crickett. Og jeg bandede lidt over Lola, for at hun ikke kunne se at Crickett er den perfekte fyr.
Med Lola og naboens søn har du endnu engang skrevet en vidunderlig sød kærlighedsfortælling, og det gav mig samtidig et glædeligt gensyn med Anna og St. Clair fra din første bog. Jeg vidste slet ikke hvor meget jeg havde savnet at læse om de to, før de dukkede op i denne fortsættelse.
Det er virkelig en skøn, skøn sommerbog.

Kærlig hilsen

Stephanie Perkins: Lola og naboens søn (Anna og det franske kys #2). Org. titel: Lola and the Boy Next Door. Anmeldelseseksemplar fra Lindhardt & Ringhof. 4/5

4 kommentarer :

  1. Har lige læst den færdig i går - og knuselsker den! Åh, Isla - udkom nu på dansk!!!

    SvarSlet
  2. Åh, Cricket er virkelig den perfekte fyr. Han er bare så sød og så cute og ja bare åhhhh. Jeg elskede ham virkelig :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Han var simpelthen noget af det bedste ved bogen <3

      Slet