For ikke ret lang tiden siden kendte jeg ikke noget til dig eller dit
forfatterskab, og pludselig blev jeg igen og igen fortalt om hvor
velskrevne og rammende dine Patrick Melrose romaner er, og jeg kan
kun give koret ret. I dette bind, som samler de tre første romaner i
en serie på fem, blev skildringen af en dysfunktionel britisk
overklassefamilie, noget der fik mig til at føle at jeg var vidne
til en skrækkelig ulykke, hvor det er umuligt at kigge væk.
I Glem det
møder læseren for første gang den dominerende og sadistiske far
David Melrose, nervevraget af en mor Eleanor Melrose, og deres
femårige dreng Patrick, og deres dag og aften med middagsgæster.
Det er denne dag hvor Patrick, den lille underkuede og konfliktsky
dreng, for første gang oplever at blive misbrugt af sin far, hvilket
øjeblikkeligt ødelægger noget i Patrick.
I Dårligt
nyt er Patrick nu i tyverne, og dybt afhængig af stoffer,
som følge af faderens svigt. Patrick bliver dog nødt til at
foretage sig en sidste ting for endelig at kunne slippe for sin far:
hente faderens aske med hjem fra New York, hvilket dog bliver gjort
under en konstant rus af narko, hvilket sætter skub i Patricks
paranoide tanker og sit had mod faderen.
I En smule
håb er Patrick nu 30 år og skal til et fint middagsselskab
med andre fra den britiske overklasse. Patrick har lagt stofferne på
hylden og den nyfundne klarhed som følge af de manglende stoffer,
har fået Patrick til at affinde sig med sin virkelighed, og især
sin fortid, og det seksuelle misbrug han oplevede i en lang årrække
som barn, og han er nu ved at komme på fode igen.
Alle tre romaner
forløber over kun ét døgn hver, og det er utroligt hvor meget
ondskab, amoral og dårligt adfærd der kan nå at ske på tre
udvalgte dage. Det er dog ikke kun fra Patricks synsvinkel vi er
vidne til dette, for du giver også læseren indblik i synsvinklen
fra nogle af vennerne der også hører til den britiske overklasse,
og du tegner et klart billede af at mange penge ikke er lig med gode
manerer eller et godt hjerte.
Du skriver godt,
ja du formår nærmest at skrive poetisk. Jeg forstår i hvert fald
den ros du får, men til tider bliver det også for poetisk, for
eksperimenterende, til min smag, så jeg ikke længere kan følge
med. Men så kommer der også sætninger som denne, spot on
betragtninger, der igen leder mig på rette spor og får mig til tro
på at du kan noget med ord:
”Efter et stykke tid var han ikke
længere bevidst om, hvad han tænkte. På samme måde som en
butiksrude sommetider forhindrer betragteren i at se genstandene bag
glasset, men i stedet indhyller ham i en narcissistisk omfavnelse,
ignorerede Patricks sind strømmen af indtryk fra verden udenfor og
fastholdt ham i en dagdrøm, han ikke kunne have genfortalt
bagefter.”
Det er for mig
meget skræmmende at vide at Patrick Melrose-romanerne er
halvbiografiske; at du rent faktisk har oplevet denne form for
misbrug, både stofmisbruget, men også den seksuelle misbrug. Selvom
det til tider er hård læsning, er det ikke kun deprimerende
læsning. Du krydrer de barske fortællinger med humor og vid, men
ikke så meget at læseren glemmer de seriøse emner.
Jeg har nu fundet
mig fanget af Patrick Melroses liv, og jeg er spændt på at læse
hvordan det videre forløber med Patrick i de næste to romaner, som
kommer på dansk i ét bind til efteråret.
Kærlig hilsen
Edward St. Aubyn:
Glem det, Dårligt nyt, En smule håb (Patrick Melrose-romanerne
#1-3). Org. titel: Never Mind, Bad News, Some Hope.
Anmeldelseseksemplar fra Gads Forlag. 4/5
Jeg er også virkelig spændt på, hvordan det videre går Patrick Melrose - så er der noget at glæde sig til i efteråret! :-)
SvarSletJa jeg glæder mig i hvert fald! :)
Slet