tirsdag den 24. februar 2015

Kære Liane Moriarty (Min mands hemmelighed)

I din spændende roman Min mands hemmelighed følger vi 3 kvinders historie som er, og bliver endnu mere, flettet ind i hinanden.
Cecilia er mor til 3 piger og gift med John-Paul. Udadtil lever hun det perfekte liv, og Cecilie selv synes at hendes familie klarer det godt, men en dag hvor John-Paul er på forretningsrejse finder Cecilia et brev John-Paul har skrevet til hende, i tilfælde af hans død. Cecilia konfronterer John-Paul med brevet, men han tigger hende om at lade være med at læse det, og at det bare var en fjollet indskydelse der fik ham til at skrive det. Cecilias nysgerrighed og mistro får hende dog til at åbne brevet, og hendes liv ændrer sig for evigt efter hun læser hvad hendes mand har skrevet.

Et andet sted i landet finder Tess ud af at hendes mand Will er blevet forelsket i hendes kusine. Sammen havde de tre opbygget et firma, men Tess forlader både Will og arbejdet, da Will gør det klart overfor hende at ham og kusinen har tænkt sig at udleve deres følelser for hinanden. Vred og såret tager Tess, sammen med sønnen Liam, tilbage til sin mor for at bo, hvilket betyder at Liam skal begynde på samme skole som Cecilias piger.

Rachel har mistet sin datter for flere år siden, noget hun prøver at undertrykke, men da hendes søn fortæller at ham og konen flytter til New York, og har tænkt sig at tage deres søn Jacob med sig, så føles det for Rachel at verden omkring hende smuldrer. Jacob er nemlig Rachels lyspunkt i et stille og roligt liv, hvor hun arbejder som sekretær på skolen hvor Cecilias piger går, og hvor Tess' søn Liam skal til at gå. Udsigten til at miste Jacob ripper op i de sår Rachel havde over sin datters død.

Du har skrevet en rigtig god og medrivende bog. Selvom det handler om 3 vidt forskellige kvinder, så er det alle 3 kvinder som jeg kan relatere mig til. Selve plottet om hvordan deres liv bliver flettet sammen, især på grund af hemmeligheden, var interessant, men desværre for mig var hemmeligheden meget forudsigelig, og jeg ventede egentlig bare på at få det fortalt.
På trods af dette var det stadig en god bog om hvordan man håndterer hemmeligheder, tragedier og sorg, og de valg man må tage som ikke kun har betydning for ens eget liv.

Kærlig hilsen
Liane Moriarty: Min mands hemmelighed. Org. titel: The Husband's Secret. Politikens forlag. 4/5

2 kommentarer :

  1. Jeg elsker virkelig den her bog. Havde ikke så høje forventninger til den, men synes virkelig den var fantastisk!

    SvarSlet