mandag den 18. august 2014

Kære Carl-Johan Vallgren (Skyggedrengen)

I din krimi Skyggedrengen er (anti)helten Danny Katz. Katz er tidligere stiknarkoman, tidligere sproggeni i Forsvaret og nu selvstændig med eget oversætterfirma. Din bog starter dog ud med en introduktion til hvordan 7 årige Kristoffer af Klingberg-familien bliver kidnappet i 1970. Nu, lidt over 40 år senere, forsvinder Kristoffers lillebror Joel også. Joel og Katz var værelseskammerater i Forsvaret, og da Joel har talt godt om ham, beder Joels kone Katz om at finde ud af hvad der er hændt Joel. Katz bliver dog inddraget på en måde han ikke havde troet, bl.a. i noget Voodoo-kultur, så foruden at skulle finde ud af hvad der er sket Klingberg-brødrene, skal Katz nu også rense sit navn i en mordsag, hvilket han får hjælp af fra sin ekskæreste og gamle ven, begge fra tiden med Katz' misbrug.


Jeg er vild med at du har valgt at hovedpersonen i din bog ikke er Mr. Perfect, men er en mand med tydelige fejl, og med en blakket fortid, som IKKE er politimand eller privatdetektiv. Det er dejligt forfriskende. Din beskrivelse af Katz, i forhold til hans viden og erfaring med computere, får mig til at tænke på Katz som den mandlige udgave af Lisbeth Salander fra Mænd der hader kvinder. Du har formået at skabe en historie der er så fængende at jeg ikke på noget tidspunkt begynder at tænke på whodunnit, men i stedet lader jeg historien føre mig videre til denne viden. Jeg synes det er forfriskende med en så mørk krimi, som den du har skabt i Skyggedrengen. 


Kærlig hilsen
Carl-JohanVallgren: Skyggedrengen (Danny Katz #1) (org. titel: Skuggpojken). Modtryk. 4/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar