torsdag den 6. august 2015

Kære Maria V. Snyder (Poison Study)

Jeg vidste ikke hvilke forventninger jeg skulle have til Poison Study, den første bog i din fantasyserie Study, men jeg ved i hvert fald at jeg blev imponeret over denne velskrevet start.

Som læser blev jeg kastet hovedkuldst ind i Yelenas historie. Samme dag som Yelena skal henrettes for at have myrdet General Brazells søn, bliver Yelena tilbudt frelse fra døden, dog frelse med muligheden for en endnu værre død. Landet Ixias militæriske leders mundskænk er lige død, og pladsen skal hurtigst muligt besættes. Yelena takker ja til jobbet, selvom dette betyder at hun vil være en fange resten af sit liv, eller indtil en forgiftning vil gøre en ende på det.
Yelena skal dog ikke kun mestre kunsten at kunne skelne mellem smage, og dertil gifte, men hun skal ligeledes også acceptere hendes mørke fortid som morder, og hendes nyligt opdagede magiske kræfter, kræfter der skal holdes hemmelige for sin egen sikkerheds skyld.

Efter endt læsning var jeg faktisk ret imponeret over din start på denne fantasyserie. Mit indtryk er i hvert fald at du har skabt et velbalanceret plot der fungerer. Verdensopbygningen var, for mig, god og fyldestgørende. Jeg følte i hvert fald ikke at jeg sad tilbage med presserende spørgsmål, for at kunne forestille mig Ixia. Jeg er normalt heller ikke til de store actionbrag, som man ellers tit finder i fantasybøger, men du sørgede for at de actionfyldte dele ikke fyldte for meget i bogen, og i stedet gav plads til udvikling, både hos Yelena og til plottet. Yelena er en stærk kvinde, som kun bliver stærkere som historien udvikler sig, men samtidig har hun sine egne dæmoner at bære rundt på og acceptere, og jeg elskede denne menneskelige side af hende.

Det er jo næsten mere reglen end undtagelsen at når en bog har en kvindelig hovedperson, og især kvindelige hovedpersoner i en fantasyverden, så skal der også være en love interest for hende. Du har ikke gået imod dette, men du formår at lade kærlighedsplottet være lige præcis tilpas, så det ikke blev for sukkersødt og kvalmende, og det skal du have ros for, ligesom at du også sørgede for at det magiske i bogen ikke tog overhånd.
Alt i alt var jeg godt underholdt under læsningen af Poison Study, og jeg kan næsten ikke vente med at læse videre.

Kærlig hilsen

Maria V. Snyder: Poison Study (Study #1). Mira Books. 4/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar