torsdag den 13. august 2015

Kære Brent Weeks (Som en skygge)

Indeni din intimiderende store og tunge bog Som en skygge, blev jeg mødt med vild og drabelig fantasyverden, som trods sin tykke ydre, hurtigt blev slugt, side for side, kapitel for kapitel.

I slummen lever Azoth, og er en del af en gruppe forældreløse børn der stjæler for at kunne overleve. Azoth vil dog noget mere, og bedre, med sit liv, og beder derfor snigmorderen Durzo Blint om han må komme i lære hos ham. For at blive en god snigmorder må Azoth lægge hele sit tidligere liv bag sig, inklusiv sin identitet, og derfra opstår Kylar Stern. Kylar har meget at lære af Blint for at mestre kunsten som blodsvend, bl.a. våbentræning og giftblandinger, men den vigtigste lektie Kylar skal lære, er at cutte forbindelserne med dem man har kær og ikke skabe nye relationer med folk, som kan få indvirkning på ens dømmekraft. Intet må komme i vejen for et betalt mord.

Jeg blev forvirret over handlingen til en start. Det hjalp heller ikke at læse beskrivelserne, for jeg syntes ikke de hjalp på min forvirring, og min egen beskrivelse af plottet er sikkert lige så forvirrende. Mange mærkelige navne blev præsenteret hele tiden, og mange nye karakterer dukker op, så det tog lidt tid før jeg kom helt ind i historien og begyndte at lære de forskellige karakterer at kende. Da det så skete, så fløj jeg igennem denne første del af din fantasytrilogi. Du har ikke sparet på hverken vold, mord eller politiske intriger, og det var mega fedt! Som så mange andre sikkert har fortalt det før, så var det lidt som at læse Game of Thrones, men til et lidt yngre publikum.

De mange skiftende synspunkter, de mange karakterer der bliver dræbt og de mange alliancer og magiske elementer, gjorde at jeg fandt mig indlemret i denne storslåede fantasyverden. Jeg turde aldrig stole på mine forventninger til hvilke karakterer der ville overleve, og hvilke der ville dø, for gang på gang snød du mig, og det elskede jeg. Du sørgede for at jeg hele tiden sad på kanten af stolen, og håbede på at du ville spare mine yndlingskarakterer. Jeg respekterer din villighed til at dræbe dine egne karakterer, for det betyder i sidste ende at fortællingen bliver meget mere interessant. Jeg er spændt på at læse videre i serien, for at se hvad du nu kan finde på.

Kærlig hilsen

Brent Weeks: Som en skygge. Org titel: The Way of Shadows. (Night Angel #1). Anmeldelseseksemplar fra Tellerup. 4/5

2 kommentarer :

  1. En vildt nervepirrende og god bog - dejligt at du kunne lide den!

    Og ja, den kunne faktisk godt beskrives som GoT til et yngre publikum (dog har jeg ikke læst bøgerne, kun set serien). :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Når du nu er helt vild med Som en skygge, så synes jeg næsten du skal prøve at give GoT en chance også :D

      Slet