tirsdag den 26. maj 2015

Kære Alden Bell (Høstens engle)

I din post-apokalyptiske roman Høstens engle præsenterer du mig for en håbløs verden, men hvor de overlevende prøver at skabe et liv og en fremtid for sig selv.

For 25 år siden gik civilisationen til grunde, og Amerika blev plaget af zombier. En af de overlevende er 15-årige Temple. Temple har ikke oplevet landet fra før døden var overalt, så hun har lært at være følelsesmæssig distanceret fra alle og alting. Temples oplevelser med død har gjort hende voksen før tid, og hun kan tage vare på sig selv i sin rejse igennem Amerika for at finde et sted hvor hun, forhåbentlig, kan blive fri for at kæmpe for livet. Temples vandring fører til møde med andre overlevende, som hver især har håndteret zombie-apokalypsen på forskellige måder, heriblandt en familie der har lukket sig selv inde i deres store hus, og har valgt at ignorere verdens tilstand udenfor husets mure, og en mand der ønsker at hævne sig sin brors død.

Historien om Temples rejse igennem Amerika er barsk, men du har skrevet denne barske historie på smukkeste vis. Fra første side blev jeg dybt inddraget i Temples håb og ønske om at finde et sted hvor hun kan glemme verdens tilstand, i hvert fald så længe det vil være muligt. Det er en rejse hvor Temple lærer noget om sig selv, og du giver læseren mulighed for at lære om menneskers natur, og menneskers trang til at holde sig i live.
Jeg havde egentlig ikke de store forventninger til din korte bog (i den danske oversættelse er den knap 250 sider), så jeg blev virkelig blæst bagover at denne korte bog kunne indeholde så mange ægte følelser og reaktioner. Den hævntørstige mands ”katten-efter-musen” lignende fortælling var på samme tid dybt frustrerende og ufattelig smuk, og i mine øjne var det det stærkeste aspekt at din bog. Efter sidste side blev vendt, sad jeg tilbage og troede ikke på det. Den kunne ikke ende på den måde som den gjorde, men alligevel var det den helt rigtige måde.

Du har ikke så meget skrevet en zombiehistorie, men du har skrevet en historie om menneskers trang til at holde sig i live, krydret med lidt zombier i kulissen, og du har ærlig talt gjort det skide godt. Jeg synes det er en skam at Høstens engle ikke har fået mere omtale i Danmark, for det fortjener den.

Kærlig hilsen

Alden Bell: Høstens engle. Org. titel: The Reapers Are the Angels (Reaper #1). Forlaget Iris. 4/5

2 kommentarer :

  1. Den lyder da super god, den skal på TBR listen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Yay! :D Jeg håber du vil kunne lide den ligeså meget som mig :)

      Slet