søndag den 28. december 2014

Kære Melina Marchetta (Jellicoe Road)

I din ungdomsbog Jellicoe Road møder vi Taylor som går på en kostskole på Jellicoe Road. Taylor er en tilbagetrukket, vred ung pige, der som 11-årig blev efterladt af sin mor på en tankstation. Som ved et lykketræf dukker Hannah op og tager hende med sig, og lader hende begynde på skolen, samtidig med at hun holder hånden over Taylor. For Taylor føles Hannah som hendes eneste familie, og Taylor higer efter Hannahs kærlighed så da Hannah pludselig forsvinder fra den ene dag til den anden, bliver Taylor bekymret, selvom folk omkring hende siger at der ikke er sket hende noget. Hannahs forsvinden sker samtidig med en ny omgang territorialkrig mellem eleverne, byboerne og kadetterne på Jellicoe Road. En masse regler er nedskrevet i Den Lille Lilla, som alle deltagere i krigen skal følge, en krig der både fører blod, sved og tårer med sig.
Da Taylor finder et manuskript skrevet af Hannah der omhandler fem venner, som også boede på Jellicoe Road, går det op for Taylor at historien om disse fem unge mennesker kan åbne op for hendes egen fortid, og hvorfor hendes mor forlod hende for aldrig at blive set igen.

Jeg må starte med at sige at jeg havde så store forventninger til din bog, og de blev desværre ikke indfriet. Jeg havde på ingen måde opfattet selve krigsdelen af din bog, da jeg første gang stødte på din bog, så derfor blev jeg også overrasket over at over halvdelen af bogen nærmest kun omhandler den territorialkrig. Selve krigen virkede voldsomt urealistisk, og måden den blev fortalt på fik mig til at tvivle på om jeg havde fået fat i en dystopisk fremtidsroman, men så kom der engang imellem nutidige referencer frem, som piger der danser til Beyonce, og den tvivl forsvandt igen. Hele ideen med at så mange børn kan lege krig, hvoraf vold og trusler er en stor del af legen, uden at voksne fatter mistanke om det, syntes jeg på ingen måde godt om.

Jeg kæmpede mig igennem halvdelen af bogen før jeg endelig nåede til det jeg troede hele bogen handlede om, nemlig mysteriet om de fem børn og deres forbindelse med Taylor, og hvorfor Hannah er forsvundet. Igennem hele bogen har der dog været korte afsnit hvor man bliver præsenteret for de fem venner, men de var skrevet på sådan en rodet måde, at det ikke gavnede mig. Flere gange var jeg f.eks. i tvivl om hvem der var drenge og hvem der var piger, ligesom jeg ikke kunne holde styr på hvem af vennerne der var søskende. Det blev dog lettere jo længere vi kom i historien.
Den sidste del af din bog var helt klart den bedste, men den lange fortælling om krigen, som jeg slet ikke kunne se en pointe med i forhold til Taylors historie, foruden at hun var med i krigen som en af lederne, gjorde at min oplevelse var knap så god.

Kærlig hilsen
Melina Marchetta: Jellicoe Road. Org. titel: On the Jellicoe Road. Høst & Søn. 2/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar