torsdag den 18. december 2014

Kære Helle Helle (Hvis det er)

Du står på mange gymnasieelevers pensum, men desværre stod du ikke på min. Faktisk havde jeg aldrig læst noget fra din hånd, ikke før jeg satte mig til rette med din nyeste roman Hvis det er, som er den roman der giver mig mit indtryk af dit forfatterskab. Selvom jeg ikke havde læst noget af dig før, så havde jeg stadig nogle forventninger og fordomme til dine bøger. Jeg forventede at det var meget ligetil skrevet, men på grænsende til det kedelige og banale om hverdagen. I Hvis det er blev mine forventninger indfriet, men ikke mine fordomme.

I bogen møder vi Roar og en kvinde hvis navn vi aldrig får fortalt. De kender ikke hinanden i forvejen, men mødes da de begge farer vild på en løbetur i den samme jyske skov. Forslået, trætte og kolde prøver de at finde en vej ud, men ender med at tilbringe weekenden i skoven. Vi følger dem fra Roars synspunkt og får derfor hans tanker i nutid, samtidig med at kvinden fortæller om hendes rastløse fortid i det nordjyske.

Din bog er meget enkelt skrevet. Enkelt men ikke simpelt, for jeg skal stadig bruge tid på at fordøje dine ord. Det er en skrivestil der ikke er let at håndtere, men du gør det godt. Vi lærer nemlig personerne at kende igennem det de gør, og ikke gør, og du behøver slet ikke skære det ud i pap for læseren, og det er virkelig godt klaret, især når det handler om folks usikkerhed, som denne roman især belyser, og som de fleste kan relatere sig til. Efter at have læst denne korte roman, har jeg lyst til at give mig i kast med flere af dine romaner.






Kærlig hilsen
Helle Helle: Hvis det er. Samleren. 4/5

4 kommentarer :

  1. Helle Helle er bare fantastisk:0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er i hvert fald blevet overbevist om at skulle læse mere af hende :)

      Slet
  2. Jeg har lige fået "Hvis det er" hjem fra biblioteket og er så spændt på at læse den! Jeg har heller aldrig læst noget af hende før og har en enorm klump af både fordomme og forventninger i baghovedet.

    God jul :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var præcis sådan jeg havde det. Så er det jo godt at starte med en af de korte romaner, for at finde ud af om det er noget for en ;)

      Slet