tirsdag den 6. september 2016

Kære Stephen King (22.11.63)

Da jeg valgte at tage din tykke roman 22.11.63 med mig hjem, var det på baggrund af to ting: For det første på grund af dit navn med store bogstaver henover bogen, og for det andet på grund af det handler om tidsrejser. For mig to gode grunde til at læse den 800+ siders lange bog. 

High-school læreren George får fortalt om en dør, der er en slags portal tilbage i fortiden. Hvis man går igennem den, ender man i den samme by man forlod, men bare i år 1958. George vælger at gå igennem døren for at ændre fremtiden igennem én god gerning, nemlig at forhindre Lee Harvey Oswald i at slå Præsident Kennedy ihjel. Det betyder dog at George bliver nødt til at leve 5 år i fortiden, indtil dagen for Kennedys attentat. George oplever dog at det ikke er helt så ligetil at ændre fortiden, for fortiden kæmper imod.

Jeg var hooked på din historie fra første kapitel. Jeg har nok en barnlig tro på at tidsrejser nok kan være muligt, men vi bare ikke har fundet måden at gøre det på endnu, og din tidsrejseportal og -teori kunne jeg fuldstændig acceptere som en reel mulighed. 

Det var interessant at opleve George og hans måde at kapere at skulle leve i en tid, han ikke før har oplevet, og hvilke faldgruber der kan være ved at kende fremtiden. Det der dog fik mig fuldstændig op at køre over din bog, var da George tog et stop i byen Derry. Mange der kender dit forfatterskab, ved at du inkorporerer denne by i dine historier, og den historie jeg kender bedst der gør brug af Derry er "Det onde" som jeg læste for et par år siden. Jeg blev til en fuldstændig fangirl da Georges besøg i byen foregår omkring det tidspunkt hvor en masse børn blev myrdet, og hvordan Georges interaktion med disse beboere i byen faktisk har betydning for fortællingen i "Det onde". Det er simpelthen SÅ genialt, og det er lige før jeg vil opfordre folk til at læse "Det onde" først inden de læser denne her, for at få mest muligt ud af begge bøger. 

Til tider begyndte denne her dog at føles langtrukken, og kunne nok med fordel være blevet skåret med 100-200 sider uden at historien mistede noget af sin kvalitet. Jeg er dog alligevel glad for at jeg nu stadig har miniserien til gode, med James Franco i rollen som George. 

Kærlig hilsen

Stephen King: 22.11.63. Org. titel: 11/22/63. Hr. Ferdinand. 4/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar