søndag den 25. september 2016

Kære #Bogbloggertræf16


De sidste par år har der været afholdt Bogbloggertræf i det nordjyske, og igen i år kunne jeg få lov til at deltage. Det gode ved bogbloggertræf, er at en masse glade bogblogger mødes, snakker og deler erfaringer med hinanden, samtidig med at vi alle kan blive klogere på bogbranchen og hvad der ligger bag at skrive en bog. 

Igen i år mødte vi alle op, spændte og glade, til suverænt flot borddækning, hvor der ved alle pladserne var placeret Lene Dybdahls nyeste roman "Skyriel". Som noget nyt i år var der ved hvert bord placeret en forfatter, som vi alle kunne få lov til at snakke med. Disse forfattere var Nick Clausen, Pernille Vørs, Marie-Louise Rønning og Nanna Foss. 
Efter vi havde fået lov til at kaste os over den gode mad, fik vi besked på at nu måtte vi åbne de indpakkede bøger der lå spredt på bordene rundt omkring, som var den hemmelige gæsts debutbog. Glæden var stor da det blev opdaget af den hemmelige gæst var Malene Sølvsten, forfatter til "Ravnenes hvisken"! I samtale med Irene fra Boghunden, fortalte Malene om selve processen med at skrive bogen, udgivelsen af den og hendes store kærlighed til fantasy, og især Charlane Harris. Det var spændende at lytte til Malene fortælle, og gav mig meget lyst til at genlæse hendes roman.

Det er jo næsten ikke noget bogbloggertræf, uden konkurrencer, og sikke mange præmier der var i år! Hver eneste inviterede forfatter havde taget bøger med, som blev udloddet ved tilfældig lodtrækning, og det er simpelthen så skønt at opleve hvordan forfattere virkelig bakker op om sådan et arrangement som bogbloggertræf. Efter de første konkurrencer(!), fik vi uddelt den første(!) bookiebag, hvor vi efterfølgende kunne få signeret bøger hos "vores" forfattere. 

Et af de store taleemner ved hvert bogbloggertræf, er bogkagen! De sidste par år har kagerne været helt fantastiske, både af udseende og i smag, så forventningerne var skyhøje. Da Michelle og Irene begyndte at bære kagen ind, udbrød rummet næsten et fælles gisp, og stort set alle rejste sig op for at kunne få taget billede af den virkelig smukke kage i tre lag! Det var virkelig en komisk oplevelse, men kunne da selvfølgelig heller ikke dy mig fra at rejse mig med de andre og tage billeder. Kagen var lavet af Evas kagerier, og smagte helt fantastisk! 

Under kagespisningen var det Mie fra forlaget Dreamlitts tur til at fortælle om jobbet som oversætter. Mie har oversat de to første bøger i Brandon Sandersons "Fortropperne"-serie og er næsten færdig med sidste bind, og det var virkelig spændende at høre om teorien bag oversætterjobbet, og hvordan jobbet som oversætter egentlig ikke handler om hvor god man er til engelsk, men i stedet hvor godt man mestrer det danske sprog. Mie kunne afsløre at efter en uheldig oplevelse med en Windows 10 opdatering, blev udgivelsen af sidste bind i serien - Kalamit - udsat, men at den er klar til starten af 2017. 

Efter endnu en god omgang med konkurrencer (hvor jeg desværre heller ikke vandt), var det tid til debat. Jeg synes det er skønt at bogbloggertræf også er et frirum for os bloggere at kunne diskutere emner, og jeg synes det var meget interessant at lytte til folks oplevelser og holdninger til temaer som krav til blogindlæg, forfatteres involvering på bloggeres indlæg, hvorfor vi bruger ratings, og årsagen til at man skriver kommentarer på andre bogblogs (eller manglen på samme). 

Inden vi alle skulle sige farvel og tak for en god dag, fik vi overrakt endnu en bookiebag! Endnu et net fyldt med gode bøger, og jeg var overvældet af at forlagene havde været så søde at give os så mange gaver. Min bogreol er i hvert fald blevet fuldstændig proppet, men det er kun godt, for forude venter en masse gode læseoplevelser.

Tusind tak til Irene, Simone og Michelle for at have arrangeret sådan et fantastisk bogbloggertræf, og for at have brugt så meget tid, og så mange kræfter for at få det hele til at gå op i en højere enhed. De gjorde det skide godt!



Kærlig hilsen

13 kommentarer :

  1. Hvor er jeg glad for, at du også nød dagen! :)
    Det var godt at se dig igen.

    SvarSlet
  2. Selv tak, det er kun en fornøjelse når alle nyder dagen så meget. Selvom jeg i dag er meget træt, glæder jeg mig også allerede til næste år :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det forstår jeg godt. Alle os andre glæder os lige så meget til at se hvor godt I får planlagt det næste år ;)

      Slet
  3. Dejligt at få et lille indblik i dagen, nu hvor jeg måtte melde afbud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Æv, det var ærgerligt at du var nødt til at melde afbud :( Næste år!

      Slet
  4. Åh, den kage der! Den er da for yndig :'D Det lader til at have været en herlig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den var fantastisk! Både indeni og udenpå :)

      Slet
  5. Dejlig dag og så hyggeligt at møde dig igen :)

    SvarSlet
  6. Så hyggeligt lige, at hilse på dig :)

    SvarSlet
  7. Hvor er det godt at læse, at du synes oplægget med Malene var spændende. Jeg fik også helt selv lyst til at genlæse "Ravnenes hvisken" - og jeg var endda nærmest først lige blevet færdig med den. Men den er jo bare så god! Jeg er forresten også meget glad for at høre, at du sætter pris på debatten - det er nemlig også et af de punkter, vi arrangører finder virkelig interessant :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes det er vigtigt at der bliver debatteret. Især når vi nu har et forum til at gøre det i, så skal det da udnyttes :)

      Slet