tirsdag den 13. september 2016

Kære Amy Schumer (Pigen med røvgeviret)


Du er lige så stille begyndt at komme på alles læber i Danmark, når snakken falder på kvindelige komikere, og jeg synes det er skønt. At vi så allerede bliver beriget med din autobiografiske bog Pigen med røvgeviret er endnu mere skønt!

Meget lig Lena Dunhams "Ikke den slags pige" og Drew Barrymores "Wildflower", så består din bog af personlige, og - for det meste - sjove essays, med vidt forskellige temaer, såsom din holdning til one night stands, et brev til din vagina, og din oplevelse med at begive dig ud i comedy, men du er heller ikke bange for at fortælle om seriøse emner, som dit forhold med en voldelig kæreste, hvordan du er set ned på på grund af dit køn eller udseende, eller hvordan det påvirkede dig da to kvinder blev skudt under visningen af din film "Trainwreck". 

Før jeg læste din bog, var jeg stor fan af din humor, og især din store portion selvironi, og jeg var en af dem der ELSKEDE din film "Trainwreck". Efter jeg læste din bog er jeg kun blevet en endnu større fan. Jeg synes det er fedt hvordan du kan dele personlige oplevelser med folk, igennem din bog, og stadig formå at se det morsomme i situationer, der ellers kunne få andre ned med nakken. 


Dog med det sagt, så er der bare noget der fungerer bedst når man oplever dig "in person" end det gør på skrift. Dette gælder bl.a. at du tit skal fortælle os når du laver sjov. Efter at have læst "det er gas!" sådan ca. 1644536 gange i løbet af en bog (hvilket jeg gætter er en oversættelse af "I'm kidding!"), så bliver det ret trættende i længden. Men det er så til gengæld også den eneste anke jeg har. Jeg fløj igennem din bog, og havde virkelig svært ved at lægge den fra mig, og da jeg endelig blev færdig, gik jeg straks på nettet for at finde stand-up klip med dig. Jeg kunne (og kan!) ikke få nok af dig!
Kærlig hilsen

Amy Schumer: Pigen med røvgeviret. Org. titel: The Girl with the Lower Back Tattoo. Anmeldereksemplar fra Lindhardt & Ringhof. 4/5

2 kommentarer :

  1. Åh, hun er virkelig så sjov! Jeg har kun smuglæst lidt i bogen, men har allerede klukket et par gange :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må helt sikkert give dig tid til at læse den helt igennem. Den er i hvert fald det værd :)

      Slet