torsdag den 18. august 2016

Kære Hanya Yanagihara (Et lille liv)

Nærmest lige siden din roman Et lille liv udkom sidste år, har den fået ros. Den har fået så meget ros, at mine forventninger var skyhøje, da jeg endelig fik påbegyndt den danske oversættelse.. 

I romanen følger vi 4 studiekammerater, der er flyttet til New York, for at skabe sig et respekteret og fyldestgørende liv. Omdrejningspunktet for deres venskab er i høj grad Jude. Jude der holder sin fortid tæt ind til sig, som ikke har en familie at kunne støtte sig op ad, og som har været i en ulykke, der gør at han halter og må leve med kroniske smerter. 
Igennem flere årtier følger vi deres venskaber, deres personlige- og karrieremæssige udvikling, og især Judes kamp med sine smerter, både dem der skyldes kroppens nedbrydning og dem der skyldes de følelsesmæssige konsekvenser ved at undertrykke sin fortid. 

Mine forventninger var skyhøje, og du indfriede hver og en af dem. Det er hård og barsk læsning at være vidne til Judes konstante ulykke, og lige da jeg troede at det ikke kunne blive værre, gjorde du det lige lidt værre for ham. Jeg havde lyst til at holde om Jude og fortælle ham at alt nok skulle blive okay igen, at trøste ham, og sige at han er noget værd.

Det er en barsk bog, som både inkluderer seksuelt- og følelsesmæssigt overgreb, selvskade, misbrug og dødsfald, og jo mere jeg læste om Judes liv, jo mere hulkede jeg. Du formår at trykke på de helt rigtige knapper, næsten på en helt manipulerende måde, så man ikke kan andet end at sørge over det lille liv  som Jude har fået tildelt. Et liv som ingen på nogen som helst måde fortjener. 

Kærlig hilsen

Hanya Yanagihara: Et lille liv. Org. titel: A Little Life. Anmeldereksemplar fra Politkens Forlag. 5/5

10 kommentarer :

  1. Åhhh, nu glæder jeg mig bare ENDNU mere til at læse den!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det forstår jeg godt! Den er alt hypen værd :)

      Slet
  2. Åh, den lyder bare så sørgelig :(
    Jeg vidste slet ikke, hvad den handlede om.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er virkelig, virkelig sørgelig. Sådan hulke-sørgelig.

      Slet
  3. Jeg så Hanya på Louisiana Literature i går, og det gav mig om noget endnu mere lyst til at tilbringe resten af weekenden i selskab med Jude, JB, Willem og Malcolm. Er glad for at høre, at bogen levede op til dine forventninger, for det er svært ikke at have dem efter al den hype, "Et lille liv" har fået. Jeg er både spændt og nervøs på samme tid, for det lyder som lidt af en hjerteknuser! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh jeg er dybt misundelig på at du så hende. Og du kan virkelig godt glæde dig til at få den læst. Jeg var også nervøs for om den nu kunne leve op til mine høje forventninger, men de blev virkelig indfriet. Også selvom bogen var skyld i et par tårer ;)

      Slet
  4. En smuk og hjerteskærende fortælling. Elskede den bog.

    SvarSlet