tirsdag den 14. juni 2016

Kære Rene Denfeld ( The Enchanted)

Meget længe har din debutroman The Enchanted stået på min læseliste. Se bare her fra september 2014. Alligevel skulle der gå knap 2 år før jeg endelig fik den købt og læst. Og den indfriede fuldstændig alle mine forventninger. 

I bogen følger vi to personer: Manden der er spærret inde i en celle på dødsgangen, og kvinden der kæmper for at give dødsdømte mere tid - forlænge deres liv, inden den uundgåelige død. Manden er den stille lytter, der observerer livet for de indsatte, og de mennesker der har kontakt til dem. Kvinden er en af disse liv, som prøver at skabe et fuldt billede af de indsatte, for at hjælpe dem fra døden, selvom hun egentlig ikke helt ved hvorfor hun vælger at investere sig selv i disse mænds liv og død. 

Det er en stemningsfyldt roman du har fået skrevet. Fra første side følte jeg at jeg var til stede inde bag murerne, og du formåede at skabe sympati for disse mænd, og det liv - eller manglende på samme - som de lever. Det er tydeligt at mærke at du har stor erfaring med at have kontakt med disse mennesker, der har en dødsdom over hovedet, og det gjorde læsningen meget realistisk, selv på trods af de magiske elementer som du har inkluderet. 

Den unavngivne mand håndterer sit dødsdømte liv ved at flygte ind i sin fantasi, til en magisk og fantastisk verden, hvor heste løber rundt på gangene og små mænd lever inde i væggen. Selvom emnet du skriver om er meget seriøst og deprimerende, så skriver du det på sådan en smuk måde. Efter sidste side var vendt, blev jeg trist over at den hverken var længere, eller at du ikke har skrevet mere fiktion, for jeg har brug for at læse mere fra din hånd.  


Kærlig hilsen
Rene Denfeld: The Enchanted. Phoenix. 4/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar