torsdag den 10. marts 2016

Kære Martin Høybye (For alt i verden)

Der skal være en første gang for alting, og jeg kan ærligt sige at din udgivelse For alt i verden er den første musikroman jeg har læst. 

I din korte dannelsesroman, blev jeg præsenteret for Thøger som barn, og frem til hans tidlige voksenår. Thøger vokser op i provinsen, i en helt almindelig kernefamilie, som så mange andre kernefamilier i 70'erne, går i opløsning. Dette, plus påvirkning af dårlige venner, betyder at Thøger som teenager ender på et opholdssted med andre unge mennesker, som er med til at udvikle og påvirke Thøger. Ikke mindst datteren til den forstanderfamilie der står for opholdsstedet, får uendelig betydning for Thøgers fremtid, og kunstneristiske sjæl. 

Det var svært at vide hvad jeg kunne forvente af din bog. Hvad jeg måske ikke havde forventet, hvilket nok skyldtes en forud-indstillet holdning, var de smukke metaforer. Især starten, da vi følger Thøger som barn var en fryd at læse, og det er først nu at jeg tænker, at det selvfølgelig må komme af dine evner som sangskriver. 

Du kalder bogen for en musikroman, hvor albummet "For the World" hænger sammen med plottet i bogen, og sangteksterne præsenteret løbende i historien. Jeg ville have hele læseoplevelsen, så jeg valgte at høre sangene imens jeg læste sangteksterne, og det var en meget positiv oplevelse. Selvom sangene ikke lige var min stil, så var der alligevel nogle af dem der skilte sig ud, og var for mig meget smukke, hvilket især gælder "Unlie Your Lies" og "Lie I Go To Sleep To". 

Jeg er dog bare ked af at disse sange fra albummet først begyndte at komme med i historien, da jeg allerede var halvvejs igennem den korte bog. Jeg ved godt, at i forhold til plottet, så begyndte Thøger ikke at skrive sange før sen ungdom - tidlig voksen, men det blev alligevel for meget for mig at 12 sange skulle klemmes ind på knap 75 sider. Til en start fungerede det rigtig godt, og sangene komplimenterede plottet, men længere ind i bogen, begyndte det at være plottet der skulle komplimentere sangene, og det blev lidt for tydeligt at der skulle skrives noget tekst der på en måde præsenterede de sange jeg skulle til at høre, og det er en skam. 

Hele elementet med at følge Thøger vokse op, og opleve den første kærlighed, og første kærlighedssorg, var helt sikkert noget der fastholdt min interesse. Det virkede ægte, og uhøjtideligt, men hen imod slutningen, kunne jeg mærke at bogen skulle slutte, og det skulle være snart, og lige fra den skelsættende episode for Thøger i kirken, begyndte jeg at stå lidt af historien. Heldigvis var det bogens sidste, korte del, men førte desværre til at jeg fik en knap så god afslutning, på det der ellers var en fin, lille dannelses-musikroman. 

Kærlig hilsen

Martin Høybye: For alt i verden. Anmeldereksemplar fra Songcrafter. 3/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar