torsdag den 12. november 2015

Kære James Frey og Nils Johnson-Shelton (Endgame: Himmelnøglen)

De startede 12, men efter jagten på Jordnøglen, er de nu nede på 9 spillere. Efterdønningerne af denne jagt har nu ikke kun betydning for spillerne, men for hele jordens befolkning, og de resterende spillere skal hver især finde ud af om de vil spille videre, og dermed prøve at finde frem til Himmelnøglen, eller om de skal gå imod Spillets skabere. Endnu engang rejser spillerne rundt omkring verden, enten for at finde Himmelnøglen, stjæle Jordnøglen eller sætte en stopper for de andre spillere, alt sammen inden det er for sent.

Da jeg sidste år læste jeres første bog i Endgame-trilogien, var jeg blæst væk af den hæsblæsende action, der i fin stil blandede The Hunger Games med Indiana Jones. Desværre synes jeg at jeres fortsættelse Endgame: Himmelnøglen lidt lider under ”midterbog”-syndromet. Med det mener jeg at det er lidt for tydeligt at denne bog ”bare” er bindeleddet mellem første bog i serien, hvor karaktererne og plottet bliver præsenteret, og det der bliver sidste bog i serien, hvor det endelige opgør vil ske. I denne her midterbog sker der jo egentlig ikke noget. Jo altså der er fart, action og mord, men ikke noget jeg som sådan synes har en voldsom betydning for historien. Det synes jeg er virkelig ærgerligt, for det endte med at gøre jeres bog alt for langtrukken for mig, og gjorde det lidt til en kamp at komme igennem den.

Jeg er dog stadig lige så vild med jeres skrivestil, og jeres brug af opbrudte sætninger og linjeskift. Jeg synes det passer perfekt ind i en så actionfyldt bog, hvor man skiftevis følger forskellige karakterer. Derudover er jeg rigtig glad for at mine favoritkarakterer stadig er med i spillet, og kæmper for at vinde og overleve. Selvom denne midterbog ikke fangede mig lige så meget som jeres første bog, så har jeg nu stadig tænkt mig at læse videre og få slutningen på dette kæmpe spil. Det er jeg alt for investeret til at lade være med.
Kærlig hilsen

James Frey og Nils Johnson-Shelton: Endgame: Himmelnøglen (Endgame #2). Org. titel: Endgame: Sky Key. Anmeldelseseksemplar fra Høst & Søn. 3/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar