tirsdag den 14. juli 2015

Kære Søren Ellemose (Brødrenes grumme eventyr)

Bag på din novellesamling blev jeg mødt med følgende ord:

De to tyske brødre, filologer og folkemindesamlere, Jakob og Wilhelm Grimm, udgav tyske folkeeventyr i samlingen Grimms eventyr. Værket, der omfatter godt 200 eventyr, udkom på dansk i 1821.
189 år senere udgav brødrene Søren og Morten Ellemose nye grumme eventyr.
Et eventyr, der aldrig slutter, kan føles som et mareridt, men et mareridt, der aldrig slutter, vil altid føles som et mareridt”

Og jeres novellesamling indeholder virkelig nogle mareridt, men de er ikke alle sammen opbygget som et eventyr, som jeg ellers synes du lægger op til, hvilket jeg egentlig er meget glad for i længden. Der er dog nogle af novellerne der starter med ”Der var engang...”, men ved størstedelen af novellerne bliver jeg som læser kastet ind i de skræmmende historier. De er, som titlen siger, meget grumme. Det er nogle grumme oplevelser personerne i novellerne kommer ud for, og det er nogle grumme moraler de får lært. Iblandt dem er bl.a. om en mand der ikke kan se meningen med livet længere, men hvor skæbnen spiller ham et puds, om en dreng der finder en støvet gammel bog på loftet med en meget skræmmende titel, om en mand der skriver et afskedsbrev til sin elskede og om en kvinde der ikke kan få lov til at købe en taske. Selvom novellerne skal være grumme, er du ikke bange for at tilføje noget humor, og det elsker jeg. Noveller med titler som ”Don Johan” og ”Den endelige historie” fik mig til at trække på smilebåndet, selvom selve novellerne ikke var noget at grine af. I stedet forbløffes jeg over de dystre toner. 

Der er nogle fantastiske perler ind imellem de mange noveller, ligesom der også var nogle af dem der var knap så fantastiske, men sådan vil det jo altid være når man læser en novellesamling. Efter jeg vendte den sidste side, higede jeg dog efter endnu flere noveller, for er det noget denne samling, og Madame Salvatins hemmelighed, har bevist, så er det at du, og din bror, kan skrive korte historier der rammer plet – især når de skal være grumme og gyselige.

Kærlig hilsen

Søren Ellemose: Brødrenes grumme eventyr. Anmeldelseseksemplar fra forfatteren. 4/5

2 kommentarer :

  1. Kære Louise

    Tusind tak for de pæne ord. Det gør os glade, stolte og ydmyge. Og mere grumme til næste gang :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak for at jeg måtte læse og anmelde disse grumme historier! :)

      Slet