torsdag den 14. juli 2016

Kære Maggie Stiefvater (The Scorpio Races)

På et tidspunkt hvor jeg havde "Raven Cycle"-abstinenser, besluttede jeg mig for at købe din standalone roman The Scorpio Races, i håbet om at jeg kunne blive lige så fortryllet, som når jeg læste din serie. 

I bogen kæmper Puck og Sean med hver deres problemer. Pucks forældre blev dræbt af Water Horses, og nu må hun og hendes brødre klare sig igennem tilværelsen, og skrabe nok penge sammen til at kunne overleve. Seans far er også død, hvilket skete under et af de årlige Scorpio Races - et væddeløb, hvor det handler om at ride på de dødensfarlige Water Horses, og klare sig over mållinjen, for at vinde et stort pengebeløb. 

Både Puck og Sean har deres grund for at deltage i dette års Scorpio Races, men begge med håbet om at vinde pengene, for at opnå deres drømme. Ligesom de andre år bliver dette års Scorpio Races en hård kamp om at tæmme disse vilde heste, og undgå intrigerne og magtkampene mændene imellem. 

Selvom du har skrevet en bog der i høj grad lægger op til denne hesteløb, og du faktisk har navngivet bogen efter den, så er det egentlig ikke The Scorpio Races som bogen handler om. Det er i stedet en bog der handler om familie og om venskaber, om liv og død, og om det tætte forhold man kan skabe mellem menneske og hest. Som forventet var stemningen i din bog fuldstændig altopslugende. Det var som om jeg selv stod på bredden, og mærkede vinden og vandet. Det er præcis det jeg elsker ved de bøger jeg har læst af dig. 

Desværre blev jeg bare ikke lige så opslugt at selve plottet i din bog. Jeg kan ikke helt sætte en finger på hvorfor. Måske var det fordi jeg slet ikke er en hestepige, og aldrig nogensinde har prøvet at ride på en hest, eller måske var det fordi jeg følte der manglede lidt mere gnist, og lidt mere dynamik mellem Puck og Sean. Jeg ved det ikke helt, men i hvert fald blev jeg ikke lige så forelsket i din historie disse vildheste, som jeg blev med Blue og drengene i "The Raven Cycle". Med det sagt så er jeg dog stadig ikke færdig med at få læst mere af dig, og jeg håber sådan du snart udgiver noget nyt. 

Kærlig hilsen
Maggie Stiefvater: The Scorpio Races. Scholastic. 3/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar