fredag den 19. februar 2016

Kære Claire North (Harry Augusts første femten liv)

De fleste der kender mine læsevaner, ved at jeg elsker alt der har med tidsrejser at gøre. Din nyeste bog Harry Augusts første femten liv er muligvis ikke en tidsrejsebog i klassisk forstand, men den indeholder alligevel en masse af de samme dilemmaer der kan opstå ved at springe frem og tilbage i tiden. 

I bogen opdager Harry August ikke at der er noget specielt ved ham før han dør. For efter sin første død, bliver han født igen, akkurat på samme måde, af samme mor, og i samme tid som første gang. Harry bliver derfor født med en bevidsthed om hvordan livet vil udforme sig for ham, og med en viden om hvordan verden de næste ca. 70 år ude i fremtiden vil ændre sig. Da han på sit 11. dødsleje får besøg af en lille pige, der fortæller ham at verden er på vej til at gå under, medmindre Harry gør noget for at stoppe det. Og således begynder Harry August sin kamp om at lade fremtiden forblive uændret, over de næste mange at sine liv.

Det er en unik historie du har fundet på. Aldrig før har jeg stødt på et så interessant plot omkring genfødsel, og jeg må sige at du formår at samle de spørgsmål man måtte have, sammen til en fin sløjfe. Jeg synes det er uhyre interessant at læse om hvordan Harry udvikler sig fra liv til liv. I sit andet liv begår han selvmord som barn, fordi han ikke forstår hvad der sker med ham, i sit tredje liv prøver han at finde svar igennem religion, og i sit fjerde liv møder han Kronos-logen. En loge bestående af mennesker ligesom ham selv, der liv efter liv genopstår som sig selv. 

Det var uhyre interessant at læse om Harrys anekdoter om sine forskellige liv, hvad han lærte, hvem han mødte osv. Desværre har du valgt at dette skal foregå ved at springe fra det ene liv til det andet, i din opbygning af bogen, hvilket for mig gjorde det til en meget rodet læseoplevelse. Da jeg nåede til delen med at Harry skulle sørge for at bibeholde verdens fremtid som den altid havde været, begynde din bog desværre at kede mig en smule. Hvor jeg havde set frem til en forholdsvis karakterdreven bog, begyndte den at centrere sig om at udvikle et spændende plot, hvilket betød videnskabelige forklaringer, som gik fuldstændig hen over hovedet på mig. Jeg endte faktisk med at kede mig over alt delen om Kronos-logen, og sad forventningsfuldt og ventede på at høre lidt mere om Harrys tidligere, og kommende, liv. 

"Harry Augusts første femten liv" var en anderledes og unik historie, og selvom den for mig ikke blev til en ny yndlingsbog, så er det stadig en bog jeg er glad for at have læst, for jeg har vitterlig ikke læst noget lignende før, og dét siger ikke så lidt. 

Kærlig hilsen
Claire North: Harry Augusts første femten liv. Org. titel: The First Fifteen Lives of Harry August. Anmeldereksemplar fra Rosinante. 3/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar